Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | keskiviikko 24.4.2024

Yöpäivystys. Kaupanmyyjät. Presidentti Stubb. Sääennuste.

Yöpäivystykset

Aluksi uutinen sairaanhoidosta.

Suomessa ehkä suljetaan sairaanhoidon yöpäivystyksiä.
Syy on säästöt, joista hallitus sopi kehysriihessä.

Yöpäivystys loppuu ehkä Iisalmessa, Varkaudessa, Jämsässä, Raahessa ja Kouvolassa.

Kouvola on suurin kaupunki, jossa yöpäivystys ehkä loppuu. Kouvolan yöpäivystyksessä kävi viime vuonna noin 6000 potilasta.

Sairaanhoitaja Tuulia Suihkonen on huolissaan sulkemisesta.

Hän sanoo, että yöpäivystyksessä voidaan aloittaa monen vakavan sairauden hoito.

Suihkonen sanoo, että ihmisten turvallisuus voi huonontua, jos yöpäivystys loppuu.
Kyl varmaan Kouvolan alueen ihmisten terveys saattaa kärsiä, ja turvallisuus. Jos mietitään että me pystytään täällä moni asia hoitamaan.”

Suomessa ehkä suljetaan sairaanhoidon yöpäivystyksiä.

Kaupanmyyjien tulospalkkiot

Nyt uutinen kaupanmyyjien tulospalkkioista.

Kaupoilla on mennyt hyvin viime vuosina. Siksi kaupat ovat maksaneet myyjille tulospalkkioita. Esimerkiksi K-Citymarketin myyjä voi saada yli 1000 euroa palkan lisäksi.

Myyjä saa tulospalkkion, jos kaupan ja myyjän yhteiset tavoitteet täyttyvät. Tavoite on esimerkiksi tyytyväiset asiakkaat ja siistit hyllyt.

Asiakkaille tehdään kyselyitä. Jos asiakkaat ovat tyytyväisiä, tavoitteet täyttyvät.

Kaupat ovat alkaneet maksaa myyjille tulospalkkioita. Myyjät sanovat, että palkkio kannustaa hyvään palveluun.

Presidentti Stubbin Ruotsin-vierailu

Lopuksi uutinen presidentti Stubbin Ruotsin-vierailusta.

Presidentti Alexander Stubb on ollut valtiovieraillulla Ruotsissa.

Vierailun isäntä oli kuningas Kaarle Kustaa. Kaarle Kustaa ja Stubb tarkastivat kunniakomppanian.

Kuninkaanlinnassa otettiin valokuvat yhdessä kuningasperheen kanssa.

Stubb piti puheen Ruotsin valtiopäivien edustajille. Stubb korosti, että Ruotsi ja Suomi ovat läheisiä maita. Stubb myös sanoi, että Nato-yhteistyö on maille tärkeää.

Presidentti Alexander Stubb on ollut valtiovierailulla Ruotsissa.
Stubb tapasi myös Ruotsin pääministerin Ulf Kristerssonin.

Sää

Vielä sääennuste.

Etelässä sataa vettä. Muualla on poutaista, mutta pilvistä.
Maan keskivaiheilla aurinko voi paistaa välillä.

Lämpötila on +3 ja +7 asteen välillä.