Andrew's Selkouutiset Archive

TV | Selkouutiset | maanantai 15.4.2024

Iranin hyökkäys Israeliin. Kehysriihi. Naislejonien MM-pronssi. Sää.

Iranin hyökkäys Israeliin

Aluksi uutinen ulkomailta.

Iranin hyökkäys Israeliin lisää jännitettä Lähi-idässä.

Iran ampui Israeliin satoja ohjuksia ja drooneja lauantaina illalla.

Israelin ilmapuolustus kuitenkin torjui melkein kaikki ohjukset ja droonit. Siksi tuhoja tuli vain vähän Israelissa.

Iranin ilmahyökkäys Israeliin on kosto.

Pääsiäisenä Israel iski Iranin konsulaattiin Syyriassa. Israel surmasi silloin 7 Iranin vallankumouskaartin jäsentä.

Siksi Iran iski nyt Israeliin.

Iranin hyökkäys Israeliin kiristää jännitettä Lähi-idässä. Israel voi esimerkiksi vastata Iranin hyökkäykseen.

Kehysriihi

Nyt uutinen politiikasta.

Hallitus on aloittanut kehysriihi-kokouksen. Kehysriihessä hallitus suunnittelee, kuinka paljon Suomi käyttää rahaa eri asioihin tulevina vuosina.

Hallituspuolueet ovat valmistelleet kehysriihen päätöksiä jo monta viikkoa.

Hallituksen tavoite on leikata menoja 2 miljardia euroa ja kiristää veroja miljardi euroa. Näin valtion talouteen saadaan rahaa 3 miljardia euroa.

Jo aiemmin hallitus sopi 6 miljardin euron toimista. Taloustilanne on kuitenkin vaikeutunut lisää.

Pääministeri Petteri Orpo (Kok.) sanoo, että kehysriihestä tulee vaikea.

- Jokainen varmasti ymmärtää, että kun taustalla on jo keväällä hallitusneuvotteluissa tehty 6 miljardin sopeutuspaketti, tämä on äärettömän vaikeaa.

Hallitus on aloittanut kehysriihikokouksen. Kehysriihi kestää 2 päivää.

Naisten jääkiekon MM-pronssi

Lopuksi urheilu-uutinen.

Suomen naisten jääkiekkojoukkue on voittanut pronssia MM-kisoissa. Suomi voitti sunnuntaina pronssiottelussa Tshekin.

Suomi meni toisessa erässä 2-1 johtoon, kun Viivi Vainikka teki Suomelle maalin.

Lopuksi ottelu oli tasan 2-2 ja pelattiin rangaistuslaukauskilpailu. Suomen Michelle Karvinen ja Petra Nieminen onnistuivat maalinteossa.

Suomen maalivahti Sanni Ahola torjui Tshekin viimeisen yrityksen.

Näin Suomen naisten jääkiekkojoukkue voitti pronssia MM-kisoissa. Joukkueen edellinen MM-mitali oli vuodelta 2021.

Sää

Vielä sääennuste.

Sää on pilvistä koko maassa.

Monin paikoin tulee heikkoja sateita.

Lapissa sataa lunta, muualla vettä.

Sää kylmenee.

Lämpötila on enimmäkseen -2 ja +7 asteen välillä.