Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | torstai 4.4.2024

Vantaan kouluampuminen. Suomi ja Ukraina. Uusi taidenäyttely. Sää.

Vantaan kouluampuminen

Ensin uutinen Vantaan kouluampumisesta.

Poliisi on kertonut lisää tietoa Vantaan tiistain kouluampumisesta.

Vantaan epäilty kouluampuja sanoo poliisille, että häntä kiusattiin koulussa.

Se voi olla yksi syy, miksi hän ampui muita lapsia.

Ampuja kävi Viertolan koulua Vantaalla. Hän oli tullut kouluun vasta tammikuussa.

Vantaan epäilty kouluampuja sanoo poliisille, että häntä kiusattiin koulussa.

1 poika kuoli ja 2 tyttöä loukkaantui tiistaina, kun 12-vuotias poika ampui heitä koulussa.

Suomi ja Ukraina

Sitten uutinen Suomesta ja Ukrainasta.

Suomen presidentti Alexander Stubb ja Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi tapasivat keskiviikkona Ukrainassa.

Stubbin vierailun aikana Suomi ja Ukraina sopivat, että Suomi antaa Ukrainalle apua ainakin kymmenen vuotta.

Suomi auttaa Ukrainan armeijaa. Suomi esimerkiksi auttaa, kun Ukraina haluaa liittyä Natoon.

Presidentti Alexander Stubb kävi keskiviikkona Ukrainassa.

Tämä oli vasta toinen presidentti Stubbin virallinen vierailu ulkomailla.

Uusi taidenäyttely

Sitten uutinen taiteesta.

Ateneumin taidemuseossa Helsingissä aukeaa uusi taidenäyttely.

Taidenäyttelyssä on Eero Järnfeltin taidetta.

Eero Järnefelt on kuuluisa 1800-luvun suomalainen taiteilija.

Monet Järnefeltin taulut kuvaavat, millaista elämä oli Suomessa 1800-luvulla.

Ateneumin taidemuseon uusi näyttely esittelee Eero Järnefeltin taidetta.

Monet Eero Järnefeltin kuuluisat taulut esittävät suomalaisia maisemia. Hän kuvasi myös köyhiä ihmisiä, joita Suomessa oli paljon.