TV | Selkouutiset | keskiviikko 3.4.2024
Suruliputus. Koulujen toimet. Kesänopeudet. Sää.
Suruliputus
Ensin aiheena Vantaan kouluampuminen.
Suomessa on tänään suruliputus Vantaan kouluampumisen takia.
Lippu on puolitangossa valtion virastoissa. Lisäksi sisäministeriö toivoo, että koko Suomi osallistuu suruliputukseen.
Suruliputus järjestetään Vantaan kouluampumisen takia.
Suruliputuksella muistetaan kouluampumisen uhreja. 1 poika kuoli ja 2 tyttöä loukkaantui ampumisessa.
Ampuminen tapahtui eilen tiistaina Vantaalla Viertolan koulussa. Ampuja ja uhrit ovat koulun 12-vuotiaita oppilaita.
Koulujen toimet
Sitten asiaa Suomen kouluista.
Kouluissa harjoitellaan säännöllisesti vaaratilanteita varten.
Oppilaat harjoittelevat toimimaan erilaisissa vaaratilanteissa, esimerkiksi kouluampumisessa.
Oppilaat harjoittelevat esimerkiksi, miten he voivat poistua ja mennä suojaan.
Kouluihin on rakennettu varaovia, jotta oppilaat pääsevät helpommin pakoon.
Oppilaat oppivat myös kasaamaan esteitä oven eteen, jos kouluun tulee väkivaltainen ihminen.
Suomen kouluissa harjoitellaan vaaratilanteita varten.
Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen kertoo, että esimerkiksi Turussa harjoituksia järjestetään joka vuosi.
Kesänopeudet
Sitten uutinen liikenteestä.
Kesän nopeusrajoitukset tulevat taas käyttöön tieliikenteessä.
Jos nopeusrajoitus on talvella 80 kilometriä tunnissa, se on kesällä 100 kilometriä tunnissa.
Moottoriteillä nopeusrajoitus on talvella 100 kilometriä tunnissa ja kesällä 120 kilometriä tunnissa.
Kesän nopeusrajoitukset tulevat taas käyttöön.
Kesänopeudet otetaan käyttöön ensin Etelä-Suomessa ja sitten Pohjois-Suomessa.
Eri alueilla ELY-keskukset päättävät, milloin ajokeli on niin hyvä, että nopeusrajoitukset voidaan vaihtaa.
Kesänopeudet tulevat käyttöön koko maassa viimeistään huhtikuun loppuun mennessä.
Torstain sää
Vielä sääennuste.
Aurinko paistaa monin paikoin. Itä-Lapissa voi olla vähän pilvisempää ja tulla hyvin heikkoja lumisateita.
Lämpötila on 0 ja -10 asteen välillä, Lapissa on kylmintä.