Andrew's Selkouutiset Archive

TV | Selkouutiset | torstai 28.3.2024

Sähköautojen lataus. Stubbin maakuntamatka. Sää.

Sähköautojen lataus

Ensin uutinen sähköautoista.

Sähköauton lataaminen on pian helpompaa.

Latureihin tulee maksupääte. Silloin sähköauton voi ladata myös tavallisella pankki- ja luottokortilla.

Uusissa latureissa pitää olla maksupääte jo huhtikuun puolivälistä alkaen.

Vanhoihin latureihin pitää asentaa maksupääte vuoden 2027 alkuun mennessä.

Sähköauton lataaminen on siis pian helpompaa.

Toivotaan, että korttimaksu lisää sähköautojen suosiota.

Myös tulevaisuudessa sähköauton voi ladata mobiilisovelluksilla ja etätunnisteilla. Nämä maksutavat eivät poistu käytöstä.

Stubbin maakuntamatka

Sitten uutinen presidentistä.

Presidentti Alexander Stubb on tehnyt ensimmäisen maakuntamatkan.

Maakuntamatkoilla presidentti tutustuu Suomen eri alueisiin. Stubbin ensimmäisen maakuntamatkan kohde oli Itä-Suomi.

Alexander Stubb ja Suzanne Innes-Stubb aloittivat matkan Suomen itärajalta. Presidenttipari tutustui rajavartijoiden työhön.

Presidenttipari vieraili myös Joensuussa. Siellä he tapasivat esimerkiksi kaupungin päättäjiä ja koululaisia.

Presidentti Stubb on tehnyt maakuntamatkan Itä-Suomeen.

Uusi presidentti kiinnosti ihmisiä. Joensuun tori oli täynnä väkeä, kun presidentti saapui paikalle.

Perjantain sää

Sitten sääennuste.

Perjantaina sataa monin paikoin vettä tai lunta.

Pohjois-Lapissa on aurinkoista.

Lämpötila vaihtelee pääosin -2 ja +6 asteen välillä.

Pääsiäinen

Viikonloppuna Suomessa vietetään pääsiäistä.

Pääsiäisen pyhäpäivät alkavat huomenna perjantaina eli pitkäperjantaina.

Pyhäpäivät jatkuvat maanantaihin asti. Silloin on pääsiäismaanantai eli toinen pääsiäispäivä.

Pääsiäinen vaikuttaa esimerkiksi liikenteen aikatauluihin.

Esimerkiksi Helsingin seudulla bussit ja raitiovaunut noudattavat sunnuntain aikatauluja myös pitkäperjantaina ja pääsiäismaanantaina.

Pääsiäisen takia selkouutiset nähdään televisiossa seuraavan kerran vasta tiistaina.

Viikonlopun Uutisviikko selkosuomeksi -ohjelmat tulevat kuitenkin radioon ja selkouutisten nettisivuille normaalisti.

Oikein hyvää pääsiäistä kaikille!