Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | lauantai 23.3.2024

Hepatiittitartunnat.

Uutisviikon aihe on tällä kertaa hepatiittitartunnat. Hepatiittitartunnat ovat lisääntyneet Suomessa.

Hepatiitti on maksasairaus. Kaupoista on poistettu myynnistä meetvurstimakkaraa, jossa on ollut hepatiittivirusta.

Uutisviikko kertoo nyt hepatiitista ja sen tartunnoista.

Hepatiittitartuntojen lisääntyminen

Yksi syy tartuntojen lisääntymiseen voi olla meetvurstimakkara, jossa on ollut hepatiittivirusta. Kuva: Rami Moilanen / Yle

Suomessa on todettu hepatiitti E-tartuntoja tänä vuonna enemmän kuin tavallisesti. Tartuntoja on ollut eri puolilla Suomea.

Tartuntatautirekisteriin ilmoitettiin tammi-helmikuun aikana 90 Hepatiitti E -tapausta. Koko viime vuonna Suomessa oli vain 30 hepatiittitapausta, eli niiden määrä on kasvanut paljon tänä vuonna.

Noin 40 prosenttia hepatiittipotilaista on joutunut sairaalaan. Heillä on ollut yleensä jokin muu sairaus, joka altistaa infektiolle.

Suurin osa hepatiittipotilaista ei tarvitse sairaalahoitoa.

Hepatiittitartunnan oireita voivat olla kuume, vatsakipu ja keltainen väri iholla ja silmissä. Suurin osa ihmisistä sairastaa hepatiitin ilman oireita. Silloin he eivät ehkä huomaa tartuntaa.

Hepatiitti E on maksatulehdus

Hepatiitti E on maksatulehdus. Sen aiheuttaa virus. Ihminen saa hepatiittitartunnan tavallisesti elintarvikkeista.

Hepatiittivirus voi levitä esimerkiksi ihmisten tai eläinten ulosteesta veteen ja elintarvikkeisiin.

Hepatiittitartunnan oireet tulevat ihmiselle yleensä noin 40 päivän kuluttua tartunnasta.

Hepatiittia todettu meetvursteissa

Meetvurstia tutkitaan laboratoriossa. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL tutkii hepatiittitartuntojen lisääntymistä Suomessa.

Hepatiittitartuntojen yksi syy voi olla meetvurstimakkarat. Lihafirma Kotivara on poistanut myynnistä meetvursteja, koska niistä on löydetty hepatiitti E -virusta.

Hepatiittivirus tuhoutuu, kun ruokaa kypsennetään kuumassa. Meetvursti kypsennetään kylmäsavustuksella eli melko viileässä. Siksi hepatiittivirus on voinut säilyä meetvurstissa.

Kertaus

Uutisviikon aihe oli hepatiittitartunnat. Hepatiittitartunnat ovat lisääntyneet tänä vuonna paljon.

THL tutkii, miksi hepatiitti on lisääntynyt. Esimerkiksi joistakin meetvursteista on löytynyt hepatiittivirusta.

Hepatiitti on maksasairaus. Hepatiitti voi levitä ruoan välityksellä, jos ruokaa ei kypsennetä kuumassa.