Andrew's Selkouutiset Archive

TV | Selkouutiset | maanantai 11.3.2024

Lakko. Alkoholipolitiikka. Oscar-palkinnot. Sääennuste.

Voit lukea uutisten tekstit myös tästä:

Lakko

Aluksi lakkouutinen.

Suomessa on alkanut tänään laaja poliittinen lakko. Lakkoon osallistuu noin 7000 ihmistä.

Satamien työntekijät ovat lakossa. Siksi lakko pysäyttää Suomen viennin ja tuonnin.

Tavaroiden kuljetuksissa voi olla viiveitä. Siksi kaupoista voi puuttua esimerkiksi joitain hedelmiä. Joiltakin bensiiniasemilta voi välillä loppua bensiini.

Lakot haittaavat erityisesti metalliteollisuutta, kemianteollisuutta ja metsäteollisuutta.

Suomessa on alkanut tänään laaja poliittinen lakko.

Lakolla ammattijärjestöt vastustavat työelämäuudistuksia, joita hallitus aikoo tehdä. Lakko kestää 2 viikkoa.

Alkoholipolitiikan muutos

Nyt uutinen alkoholipolitiikasta.

Suomen alkoholipolitiikka ehkä muuttuu. Näin arvioivat tutkijat.

Hallituksen suunnitelmissa on monta asiaa, jotka helpottavat alkoholin myyntiä.

Vahvat oluet ja siiderit tulevat kauppoihin ehkä tänä keväänä.

Suomessa myös keskustellaan siitä, tuodaanko viinit ruokakauppoihin. Nyt viinejä ja vahvoja oluita saa myydä vain Alkossa.

Suomen alkoholipolitiikka ehkä muuttuu.

Thomas Karlsson on Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen tutkija. Karlsson arvioi, että Alkon asema voi heikentyä, jos alkoholijuomien määrä kaupoissa kasvaa.

“Ei meillä enää sitten oikein ole, perusteita eikä myöskään mahdollisuutta pitää vain monopolia väkeville juomille.”

Elokuva-alan Oscar-palkinnot

Lopuksi uutinen elokuva-alan Oscar-palkinnoista.

USA:ssa on jaettu taas elokuva-alan Oscar-palkinnot.

Eniten Oscar-palkintoja sai elokuva Oppenheimer. Elokuva kertoo miehestä, joka kehitti ydinaseen. Oppenheimer voitti 7 Oscaria.

Fyysikko Robert Oppenheimeriä esittää Killian Murphy. Hän sai parhaan miespääosan palkinnon.

Parhaan naispääosan palkinnon sai Emma Stone. Hän esittää pääosaa elokuvassa Poor Things.

USA:ssa on jaettu taas elokuva-alan Oscar-palkinnot.

Billie Eilish palkittiin musiikista, jonka hän esittää Barbie-elokuvassa.

Sää

Vielä sääennuste.

Tiistaina on laajalti aurinkoista. Pohjois-Lapissa sataa vähän lunta.

Lämpötila on -1 ja +6 asteen välillä. Viileintä on pohjoisessa.