Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 3.3.2024

Syyhy on yleistynyt.

Uutisviikon aiheena on syyhy.

Syyhy on ihottuma, joka aiheuttaa kovaa ihon kutinaa. Syyhyn aiheuttaa pieni punkki, joka leviää ihmisestä toiseen. Syyhyä on nyt Suomessa paljon enemmän kuin aikaisemmin.

Nyt kerromme tarkemmin syyhystä.

Syyhy aiheuttaa ihon kutinaa

 Kuva: Aada Ramstedtin kotialbumi.

Syyhy ei ole vaarallinen tauti. Syyhy on kuitenkin ikävä sairaus, koska syyhyn takia iho on kuiva ja kutisee paljon.

Syyhyn aiheuttaa pieni eläin, jonka nimi on syyhypunkki. Syyhypunkki kaivaa käytäviä ihmisen ihoon. Syyhypunkki voi elää ihmisen ihossa useita kuukausia.

Syyhyä on paljon enemmän kuin aikaisemmin. Syyhytartuntoja oli Suomessa 4 vuotta sitten 7000. Viime vuonna syyhytartuntoja oli jo 37 000.

Myös muualla Euroopassa syyhyä on enemmän kuin ennen. Asiantuntijat eivät tiedä, miksi syyhyä on enemmän kuin aikaisemmin.

Syyhy tarttuu

 Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Syyhy tarttuu ihmisestä toiseen. Syyhy tarttuu, kun ihminen koskettaa pitkän aikaa toista ihmistä.

Syyhy voi tarttua, vaikka oireita ei vielä ole. Syyhy tarttuu usein perheenjäseneltä toiselle perheenjäsenelle.

Lapsi voi saada syyhytartunnan esimerkiksi päiväkodissa, kun lapset ovat kauan aikaa yhdessä.

Syyhy ei tartu lyhyen kosketuksen aikana. Siksi syyhy ei yleensä tartu, kun esimerkiksi ihminen kättelee toista ihmistä.

Lääkäri toteaa syyhyn

 Kuva: Sasha Silvala / Yle

Syyhyn oireet ovat samanlaisia kuin monen muun ihosairauden. Jos epäilet syyhyä, sinun pitää mennä lääkäriin. Lääkäri toteaa, onko sinulla syyhy.

Lääkäri määrää lääkkeitä, joita käytetään syyhyn hoitoon. Syyhyä ei saa hoitaa esimerkiksi hevosen syyhylääkkeellä.

Jos sinulla on syyhy, myös muiden perheenjäsenten pitää mennä lääkäriin. Lisäksi lakanat, vaatteet ja pyyhkeet pitää pestä. Asunto pitää imuroida.

Kertaus

Uutisviikon aihe oli syyhy. Kerrataan vielä tärkeimmät asiat. Syyhyä on Suomessa enemmän kuin aikaisemmin.

Syyhy on ikävä tauti, mutta syyhy ei ole vaarallinen. Syyhy tarttuu ihmisestä toiseen.

Jos epäilet syyhyä, sinun pitää mennä lääkäriin.

Tämä oli Uutisviikko selkosuomeksi, tavataan taas. Kuulemiin!