Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset TV | Selkouutiset | maanantai 26.2.2024

Hodorkovski Suomessa. Mäntyniemen remontti. Kirja Martta Wendelinistä. Sää.

Hodorkovski Suomessa

Ensin uutinen Venäjästä.

Venäjän opposition edustaja Mihail Hodorkovski on vieraillut Suomessa.

Hodorkovski osallistui eilen Suomen venäjänkielisten mielenosoitukseen Helsingissä. Mielenosoituksessa vastustettiin Venäjän sotaa Ukrainassa.

Hodorkovski sanoi, että presidentti Vladimir Putin aloitti sodan, koska hän halusi pysyä vallassa.

Hodorkovski sanoi myös, että Putin on syyllinen oppositiojohtaja Aleksei Navalnyin kuolemaan. Navalnyi kuoli venäläisessä vankilassa 10 päivää sitten.

Mihail Hodorkovski vieraili Suomessa eilen.

Hodorkovski on presidentti Putinin vastustaja. Siksi hän oli Venäjällä monta vuotta vankilassa. Nyt hän elää ulkomailla.

Mäntyniemen remontti

Sitten uutinen presidentin virka-asunnosta.

Presidentin virka-asunto Mäntyniemi remontoidaan.

Mäntyniemi valmistui 33 vuotta sitten. Rakennus tunnetaan siitä, että se yhdistyy kauniisti luontoon.

Mäntyniemen remontti maksaa 55 miljoonaa euroa. Hintaa nostaa se, että myös Mäntyniemen turvatekniikka uudistetaan.

Presidentin virka-asunnon Mäntyniemen remontti alkaa maaliskuussa.

Siksi Alexander Stubb aloittaa presidenttikauden väistötiloissa. Hän pääsee Mäntyniemeen 2 vuoden kuluttua.

Kirja Martta Wendelinistä

Sitten uutinen taiteesta.

Taiteilija Martta Wendelinin elämästä on tehty kirja.

Wendelin oli suomalainen kuvataiteilija. Hän piirsi ja maalasi erityisesti lehtien kansia ja kortteja.

Wendelin kuvat kertovat onnellisesta perhe-elämästä maaseudulla.

Wendelin oli itse kovin erilainen kuin kuvat, joista hänet tunnetaan. Näin sanoo Päivi Ahdeoja-Määttä, joka on kirjoittanut kirjan Wendelinin elämästä.

Ahdeoja-Määttä sanoo, että Wendelin oli kaupunkilainen. Hän ei koskaan perustanut omaa perhettä. Wendelinille ura oli tärkeä.

Uusi kirja kertoo Martta Wendelinin urasta.

Wendelinin pitkä ura alkoi jo 1920-luvulla.

Tiistain sää

Vielä sääennuste.

Tiistaina sää on lauhaa ja pilvistä. Aurinko paistaa paikoitellen.

Lämpötila on +2 ja -6 asteen välillä, pohjoisessa on kylmintä.