Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 25.2.2024

Nuoret miehet ja alkoholi

Uutisviikon aiheena on nuorten miesten raitistuminen Suomessa.

Nuoret miehet ovat raitistuneet, eli he juovat vähemmän alkoholia kuin ennen. Muutos on historiallinen.

Nyt kerromme lisää nuorten miesten alkoholinkäytöstä.

Alkoholinkäytön historiallinen muutos

 Kuva: Joel Peltonen / Yle

Alkoholinkäytössä on Suomessa tapahtunut iso muutos. Aikuiset nuoret miehet juovat alkoholia vähemmän kuin ennen.

Monet eivät enää halua tulla humalaan. Näin kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kyselytutkimus.

Aikaisemmin nuoret miehet käyttivät alkoholia enemmän ja useammin kuin nuoret naiset.

Nyt raittiita nuoria miehiä on ensimmäistä kertaa ehkä vähän enemmän kuin raittiita nuoria naisia.

Raitis ihminen ei käytä alkoholia.

THL on tutkinut suomalaisten juomatapoja yli 50 vuotta. Uusin tutkimus osoittaa, että aiempaa useampi nuori haluaa nyt välttää humalaa.

Alkoholi, terveys ja some

 Kuva: Simo Pitkänen / Yle

Nuoret miehet juovat vähemmän alkoholia, koska esimerkiksi terveys on heille tärkeää.

Helsinkiläinen Arttu Ylitalo päätti ensin kokeilla kuukauden raittiutta. Hän aloitti samaan aikaan urheiluvalmennuksen.

Siksi hän ymmärsi, että hän ei voi juoda alkoholia enää samalla tavalla kuin siihen saakka.

Myös sosiaalinen media voi vähentää nuorten halua juoda alkoholia.

Nuoret pelkäävät, että humalassa he tekevät jotakin tyhmää ja joku kuvaa sen videolle. Näin sanoo päihdetyön asiantuntija Maaret Väkinen.

Tipaton tammikuu

 Kuva: Riika Raitio / Yle

Nuoria miehiä on haluttu kannustaa raittiutteen jo kauan.

1940-luvulla aloitettiin Tipaton tammikuu -kampanja, jolla haluttiin tukea sotilaiden raittiutta. Se tarkoitti sitä, että tammikuussa ei juoda yhtään alkoholia.

Tipatonta tammikuuta vietetään yhä.

Noin 12 prosenttia aloittaa joka vuosi tipattoman tammikuun. Erityisesti alle 25-vuotiaat ovat tammikuussa ilman alkoholia.

Useille käy niin, että tipaton jatkuu myös tammikuun jälkeen.

THL arvioi, että nuorten aikuisten alkoholin kulutus voi jatkaa vähentymistä.

Kertaus

Uutisviikon aihe oli nuorten miesten alkoholinkäyttö. Kerrataan vielä tärkeimmät asiat.

Nuoret miehet eivät enää juo alkoholia yhtä paljon kuin ennen, eli he ovat raittiimpia. Monet ajattelevat terveyttä ja haluavat välttää humalaa.

Muutos on historiallinen.

Tämä oli Uutisviikko selkosuomeksi, tavataan taas. Kuulemiin!