Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV| Selkouutiset | keskiviikko 31.1.2024

Päiväkotien lakko. Presidentinvaalien ennakkoäänestys. Kuljetusrobotit. Sää.

Päiväkotien lakko

Ensin lakkouutinen.

Helsingin seudun päiväkodeissa on lakko.

Lakon takia monet päiväkodit ovat nyt kiinni.

Lakko kestää 2 päivää. Työntekijät eivät tee työtä tänään keskiviikkona ja huomenna torstaina.

Helsingin seudun päiväkodeissa on lakko.

Loppuviikolla lakkoja on myös muilla työpaikoilla.

Esimerkiksi junat ja monet bussit pysähtyvät perjantaina, kun kuljettajat ovat lakossa.

Lakkojen avulla työntekijöiden ammattiliitot vastustavat hallituksen politiikkaa.

Ammattiliittojen mielestä hallitus haluaa heikentää työntekijän asemaa.

Presidentinvaalien ennakkoäänestys

Sitten uutinen presidentinvaaleista.

Presidentinvaalien 2. kierroksen ennakkoäänestys on alkanut.

Ennakkoäänestys jatkuu tiistaihin asti.

Ennakkoäänestyspaikkoja on esimerkiksi kauppakeskuksissa ja kirjastoissa.

Ennakkoäänestys on tärkeä kaikille, jotka eivät pääse äänestämään vaalipäivänä.

Vaalipäivä on sunnuntai 11. helmikuuta.

Presidentinvaalien 2. kierroksen ennakkoäänestys on alkanut.

2. kierroksella ovat mukana presidenttiehdokkaat Alexander Stubb ja Pekka Haavisto.

2. kierroksen voittajasta tulee Suomen uusi presidentti.

Kuljetusrobotit

Lopuksi tapaamme kuljetusrobotin.

Luminen talvi on ollut kuljetusroboteille vaikea.

Kuljetusrobotit kuljettavat ruokaostoksia kaupasta asiakkaille.

Tänä talvena ne ovat jääneet usein lumeen kiinni, vaikka niillä on talvirenkaat.

(Kuljetusrobotti kysyy)

- Voisitko auttaa minua pääsemään takaisin tielle?

Usein kuljetusrobotit saavat apua.

Ne ovat ihmisten mielestä söpöjä, samalla tavalla kuin koirat. Ihmiset jopa puhuvat niille.

Luminen talvi on ollut kuljetusroboteille vaikea.

Niillä on kamerat, jotka huomaavat liikennevalot ja esteet kaduilla. Liikkuminen lumen keskellä on kuitenkin vaikeaa.

Sää

Vielä sääennuste.

Torstaina Suomen yli liikkuu lumisadealue ja sää on tuulista.

Iltapäivällä sää poutaantuu lännestä alkaen.

Lämpötila on +2 ja -3 asteen välillä.