Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV| Selkouutiset | tiistai 30.1.2024

Presidentinvaalit. Metalliala. Öljyonnettomuuden riski. Sää.

Voit lukea uutiset alta.

Presidentinvaalit

Ensin uutinen presidentinvaaleista.

Presidentinvaalien toisen kierroksen kampanjat alkoivat maanantaina.

Toisella kierroksella ovat kokoomuksen Alexander Stubb ja valitsijayhdistyksen Pekka Haavisto.

Alexander Stubb kutsui ihmiset kävelemään Helsingin keskustaan.

Stubb sanoi, että hän aikoo kampanjoida samalla tavalla kuin ensimmäisellä kierroksella.

Myös Pekka Haavisto aloitti kampanjan Helsingin keskustassa.

Hän sanoi, että toisen kierroksen vaalitenteissä on paremmin aikaa puhua, kun ehdokkaita on vain kaksi.

Molempien ehdokkaiden täytyy houkutella uusia äänestäjiä.

Ensimmäisellä kierroksella 1,5 miljoonaa suomalaista äänesti jotain muuta ehdokasta kuin Stubbia tai Haavistoa.

Metalliala

Sitten uutinen työelämästä.

Suomessa on liian vähän hyviä metallialan työntekijöitä.

Metallialan firmat etsivät siksi esimerkiksi hitsaajia ja koneistajia ulkomailta.

Suomessa koulutetaan kyllä ihmisiä metallialalle, mutta monet heistä ovat työttömiä.

Metallialan firmat sanovat, että se kertoo alan koulutuksen ongelmista.

Kaikki opiskelijat eivät opi metallialan kouluissa hyvää ammattitaitoa.

Hyviä metallialan työntekijöitä on Suomessa liian vähän.

Siksi esimerkiksi hitsaajia ja koneistajia etsitään ulkomailta.

Metallialan firmat tekevät esimerkiksi moottoreiden ja koneiden osia.

Öljyonnettomuuden riski

Sitten uutinen Suomenlahdesta

Öljyonnettomuuden riski Suomenlahdella on kasvanut.

Syy on se, että Venäjä vie Suomenlahdella öljyä laivoilla, jotka eivät ehkä sovi talviolosuhteisiin.

Venäjä käyttää esimerkiksi afrikkalaisia laivoja, koska länsimaalaiset firmat eivät enää kuljeta Venäjän öljyä.

Syy on Venäjän hyökkäys Ukrainaan.

Viranomaiset sanovat, että öljyonnettomuuden riski Suomenlahdella on kasvanut.

Öljyonnettomuus on Itämeren suurin ympäristöuhka.

Sää

Vielä sääennuste. Lämpötila on lähellä nollaa koko maassa. Lapissa voi sataa vähän lunta.