Andrew's Selkouutiset Archive

TV | Selkouutiset | keskiviikko 17.1.2024

Ennakkoäänestys. Myymälävarkaudet. Turistihäät Lapissa. Sää.

Presidentinvaalien ennakkoäänestys

Ensin uutinen presidentinvaaleista.

Presidentinvaalien ennakkoäänestys on alkanut.

Ennakkoäänestyspaikat aukesivat tänään aamulla. Ennakkoäänestys jatkuu tiistaihin asti.

Ennakkoäänestys järjestetään ennen varsinaista vaalipäivää, joka on sunnuntai 28. tammikuuta.

Presidentinvaaleissa on tällä kertaa 9 ehdokasta.

Jos kukaan heistä ei saa yli puolta äänistä, järjestetään presidentinvaalien toinen kierros. Toiselle kierrokselle pääsevät vain 2 suosituinta ehdokasta.

Presidentinvaalien ennakkoäänestys on alkanut.

Kaikki aikuiset Suomen kansalaiset saavat äänestää presidentinvaaleissa.

Tietoa presidentinvaaleista selkokielellä löytyy nettiosoitteista vaalit.fi ja selkokeskus.fi.

Myymälävarkaudet

Sitten aiheena myymälävarkaudet.

Myymälävarkaudet ovat lisääntyneet.

Asiakkaat varastavat kaupoista enemmän kuin ennen.

Asiakkaat yrittävät viedä kassan ohi esimerkiksi alkoholijuomia ja kalliita lihoja.

Asiakkaat voivat myös punnita tahallaan väärin esimerkiksi hedelmiä ja irtokarkkeja.

Myös itsepalvelukassoja voidaan käyttää väärin. Siksi ne ovat monissa kaupoissa auki vain, jos niitä voidaan valvoa.

Myymälävarkaudet ovat lisääntyneet.

Ne aiheuttavat miljardin euron kustannukset joka vuosi.

Siksi myymälävarkaudet nostavat hintoja, eli me kaikki osallistumme laskun maksamiseen.

Turistihäät Lapissa

Lopuksi menemme Lappiin.

Monet turistit haluavat mennä naimisiin Lapissa.

Niin myös tämä pari Britanniasta.

Hääpari kertoo, että Lapissa he saivat unelmahäät, oikeat valkoiset häät.

Monet turistit haluavat mennä naimisiin Lapissa.

Häiden suosio Lapin maisemissa on kasvanut.

Edes iso lasku ei haittaa. Häät ja matkat voivat maksaa jopa 100 000 euroa, jos mukana on paljon ihmisiä.

Sää

Vielä sääennuste.

Torstaina lunta sataa monin paikoin ja tuuli on voimakasta.

Lapissa on poutaista ja melko aurinkoista.

Pakkasta on 3-20 astetta, kylmintä on pohjoisessa.