Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 14.1.2024
Tanskan kuningas. Pohjoismaat.
Tällä kertaa Uutisviikon aihe on se, että Tanskassa on uusi kuningas. Tanska ja Suomi ovat molemmat Pohjoismaita. Nyt kerromme Tanskan kuninkaallisista ja Pohjoismaiden läheisestä suhteesta.
Kuningas Frederik
Tanskalaisilla on uusi kuningas. Hän on Frederik X.
Frederikistä tuli Tanskan kuningas tänään sunnuntaina. Iso ihmisjoukko seurasi, kun Tanskan pääministeri esitteli uuden kuninkaan tanskalaisille virallisesti palatsin parvekkeelta.
Tanskalaiset hurrasivat kuninkaalle ja kuninkaan puolisolle Marylle. Kuningatar Mary on kotoisin Australiasta.
Kuningasperhe on Tanskassa tosi suosittu. Kuninkaalla ei ole valtaa, mutta hän on tanskalaisille tärkeä symboli.
Kuningatar Margareeta
Frederikistä tuli kuningas, koska kuningatar Margareeta II luopui kruunusta. 83-vuotias Margareeta on Tanskan edellinen hallitsija ja Frederikin äiti.
Myös suomalaiset oppivat tuntemaan Margareetan. Kuningatar vieraili Suomessa monta kertaa.
Margareeta kävi Suomessa esimerkiksi vuonna 2017, kun itsenäinen Suomi täytti 100 vuotta. Margareeta onnitteli Suomea ja kehui Suomen luontoa ja muumeja.
Margareeta sanoi myös, että Suomi ja muut Pohjoismaat ovat yksi perhe.
Pohjoismaat
Tanskan kuninkaalliset kiinnostavat monia suomalaisia, koska Tanska on tuttu maa. Tanskalaisilla on hyvin samanlainen kulttuuri ja samanlaiset arvot kuin suomalaisilla.
Kaikilla Pohjoismailla eli Tanskalla, Norjalla, Islannilla, Ruotsilla ja Suomella on paljon yhteistä historiaa. Noin 600 vuotta sitten Pohjoismaat olivat yksi maa, jota hallitsi kuningatar Margareeta I.
Nykyään Pohjoismaiden läheinen suhde näkyy monenlaisissa asioissa. Esimerkiksi Pohjoismaiden kansalaiset voivat saada Suomen kansalaisuuden, kun he ovat asuneet Suomessa 2 vuotta. Muilta vaaditaan 5 vuotta.
Kertaus
Tällä kertaa Uutisviikon aihe on ollut se, että tanskalaisilla on uusi kuningas. Kerrataan vielä tärkeimmät asiat.
Tanskan uusi kuningas on Frederik X.
Hallitsija vaihtui, koska kuningatar Margareeta luopui kruunusta.
Tanska on monille suomalaisille tuttu maa, koska Suomi ja Tanska ovat molemmat Pohjoismaita.
Tämä oli Uutisviikko selkosuomeksi, tavataan taas. Kuulemiin!