Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV Selkouutiset torstai 11.1.2024

Lasten saaminen. Varusmiesten rikkomukset. Uuden Musiikin Kilpailu. Sää.

Voit lukea uutisten tekstit myös tästä:

Ikä ja lasten saaminen

Aluksi uutinen lasten saamisesta.

Suomessa yhä useampi alle 35-vuotias nainen on lapseton. Heitä on 73 prosenttia. Vuonna 2017 määrä oli 65 prosenttia.

Samaan aikaan yli 35-vuotiaat synnyttävät lapsia aiempaa enemmän.

Lapsia toivovat yleisimmin alle 30-vuotiaat. Kaikenikäiset miehet toivovat lapsia useammin kuin naiset.

Varusmiesten rikkomukset

Sitten armeijasta ja sosiaalisesta mediasta.

Puolustusvoimat on tehnyt rikosilmoituksia kuvaamisesta ilman lupaa.

Puolustusvoimat teki viime vuonna ainakin 3 rikosilmoitusta varusmiehistä, jotka jakoivat kuvia määräysten vastaisesti.

Yhdessä tapauksessa varusmies kuvasi ilman lupaa alueella, jonka luokitus on kriittinen. Tekoja tutkitaan nimikkeellä turvallisuussalaisuuden paljastaminen. Alin rangaistus rikoslaissa on 4 kuukautta vankeutta.

Puolustusvoimat on tehnyt rikosilmoituksia kuvaamisesta ilman lupaa.

Jääkäri Abdikarim Mohamud on varusmiehenä Porin Prikaatissa. Hän tietää, missä ei saa kuvata tai mitä saa laittaa someen.

- Oletko itse paljon somettanut varusmiesaikana?

- Mä en ole ite laittanut, et mä en ole uskaltanut, sillä en halua tehdä mitään niin kuin palvelusrikosta tai mitään sellasta, niin mä oon pitänyt yksityisenä kaikki asiat.

Uuden Musiikin Kilpailu

Tämän vuoden Uuden Musiikin Kilpailun 7 finalistia on julkistettu.

Finaali on kuukauden päästä. Voittaja edustaa Suomea toukokuussa Euroviisuissa Ruotsin Malmössä.

Sää

Vielä sääennuste.

Perjantaina sää on kylmää ja paikoin paistaa aurinko. Pakkasta on 10...20 astetta, Lapissa on paikoin 30 astetta.