Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | tiistai 9.1.2024 |

Suomesta muuttaminen. Lihavuuslääkkeet. Venäläiset ja sota. Sää.

Voit lukea uutisten tekstit myös tästä:

Suomesta muuttaminen

Ensin uutinen työelämästä.

Suomesta muuttaa pois paljon ihmisiä, jotka ovat opiskelleet korkeakoulussa.

Se on Suomelle ongelma, koska Suomi tarvitsee työntekijöitä, joilla on korkea koulutus.

Suomesta muuttaa joka vuosi pois yli 15 000 ihmistä, jotka ovat opiskelleet korkeakoulussa. Heistä puolet on ulkomaalaisia.

Ulkomaalaiset opiskelijat, jotka muuttavat pois, eivät yleensä palaa Suomeen.

Tutkijat sanovat, että ulkomaalaisille opiskelijoille pitää antaa enemmän apua, kun he etsivät töitä. Myös yritysten pitää palkata ulkomaalaisia rohkeammin.

Lihavuuslääkkeet

Sitten uutinen lihavuuslääkkeistä.

Uudet lääkkeet hoitavat lihavuutta paremmin ja paremmin.

Parhaat lihavuuslääkkeet voivat vähentää ihmisen painoa 20 prosenttia vuodessa.

Tutkijoiden mukaan Suomessa on yli miljoonaa lihavaa ihmistä.

Lihavuus voi aiheuttaa monia terveysongelmia. Se maksaa Suomen terveydenhuollolle yli miljardi euroa vuodessa.

Lääkefirmat ovat käyttäneet paljon rahaa lihavuuslääkkeiden kehittämiseen.

Uudet lihavuuslääkkeet hoitavat lihavuutta paremmin ja paremmin.

Lihavalla ihmisellä voi esimerkiksi olla liian vähän hormoneja, jotka antavat kylläisen tunteen.

Uudet lääkkeet voivat lisätä näiden hormonien määrää. Silloin ihminen syö vähemmän.

Venäläiset ja sota

Sitten uutinen Venäjästä.

Venäjällä ihmiset kannattavat Ukrainan sotaa vähemmän kuin ennen.

Uuden tutkimuksen mukaan sotaa kannattaa 30 prosenttia venäläisistä.

40 prosenttia venäläisistä haluaa, että sota loppuu.

Monet venäläiset ajattelevat, että sota on huono asia Venäjän taloudelle.

Suuri enemmistö venäläisistä kannattaa silti Venäjän presidentti Vladimir Putinia.

Sää

Vielä sääennuste. Pohjoisessa ja idässä sataa lunta tai räntää.

Lämpötila on koko maassa noin +3:n ja -4 asteen välillä. Lapissa on kylmempää.