Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | tiistai 2.1.2024

Presidentin uudenvuodenpuhe. Musiikkitalon urut. Pakkanen. Sääennuste.

Ylen Selkouutiset ovat uudistuneet. Tällä sivulla julkaistaan arkipäivinä TV:n selkouutisten video ja tekstit. Lauantaisin ja sunnuntaisin tehdään radioon Uutisviikko selkosuomeksi -ohjelma, jonka kuuntelu ja teksti julkaistaan tällä sivulla. Ensimmäiset Uutisviikko selkosuomeksi -ohjelmat tehdään lauantaina tammikuun 13. päivä ja sunnuntaina tammikuun 14. päivä.

Presidentin uudenvuodenpuhe

Aluksi uutinen presidentin uudenvuodenpuheesta.

Presidentti Sauli Niinistö on pitänyt uudenvuodenpuheen.

Niinistö toivoo, että Eurooppa ottaa enemmän vastuuta omasta turvallisuudesta. Esimerkiksi asetuotantoa pitää lisätä, että Eurooppa on vahva.

”Sitä tarvitaan vakuuttamaan, että Eurooppa on vahva.”

Maailmalla on epävarmuutta, mutta Suomen turvallisuus on hyvä. Suomen armeija on kunnossa. Suomi on Naton jäsen. Suomella on puolustuksesta yhteistyösopimus USA:n kanssa. Suomella on pitkä yhteistyö Pohjoismaiden kanssa. Presidentti Niinistö sanoo, että Suomi on varautunut hyvin. Monet maat haluavat ehkä ottaa Suomesta mallia.

”Perustukset olivat hyvässä kunnossa, jo ennen Nato-jäsenyyttä. Jopa niin, että tuo Suomen malli saa nyt kovasti huomiota. Suomalaistuminen saattaa olla monille kokonaisturvallisuuden osalta hyvä tavoite.”

Presidentti Sauli Niinistö on pitänyt uudenvuodenpuheen. Puhe oli Niinistön viimeinen.

Puheen lopuksi Niinistö toivoi, että suomalaiset ovat toisilleen reiluja, ymmärtävät toisiaan ja kunnioittavat ihmisyyttä ja luottamusta.

Musiikkitalon uudet konserttiurut

Nyt uutinen kulttuurista.

Helsingin Musiikkitalon urut ovat valmistuneet.

Urkujen rakentaminen kesti 6 vuotta. Uruissa on melkein 8000 urkupilliä. Musiikkitalon urut ovat modernit konserttiurut. Uruissa on paljon tietotekniikkaa. Urkuja voi esimerkiksi korjata etänä ja soittaa matkapuhelimella.

Helsingin Musiikkitalon urut ovat valmistuneet. Urut maksoivat noin 4,5 miljoonaa euroa. Urut ovat osa Musiikkitalon arkkitehtuuria. Uusille uruille on sävelletty yli 100 sävellystä.

Kovat pakkaset

Lopuksi uutinen kovista pakkasista.

Suomessa on nyt tosi kylmää. Pohjoisessa pakkasta on yli 30 astetta. Viime yönä tehtiin talven pakkasennätys. Ylivieskassa lämpötila oli -38 astetta.

Suomessa on nyt tosi kylmää. Kylmä sää haittaa työskentelyä rakennustyömailla. Monia töitä ei voi tehdä, koska on liian kylmä.

Pakkanen on aiheuttanut ongelmia myös junaliikenteelle.

Sää

Vielä sääennuste.

Sää on kylmää koko maassa. Etelässä pakkasta on noin 20 astetta. Pohjoisessa pakkasta on noin 30 astetta.

Pilvisyys on vaihtelevaa. Lännessä paistaa aurinko.