Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Selkouutiset | perjantai 29.12.2023

Venäjän iskut Ukrainaan. Liikenneturvallisuus. Maailman väkiluku. Sää. Selkouutiset ensi vuonna.

Venäjän iskut Ukrainaan

Savu nousee Kiovan taivaalle ohjusiskun jälkeen. Kuva: Anatolii Stepanov / AFP

Venäjän sota Ukrainassa jatkuu. Venäjä iski perjanaina Ukrainaa vastaan ohjuksilla ja lennokeilla.

Venäjä ampui ohjuksia moniin Ukrainan kaupunkeihin, myös pääkaupunki Kiovaan. Ukrainalaisia on kuollut ja loukkaantunut iskuissa.

Venäjän sota Ukrainassa on jatkunut jo melkein 2 vuotta. Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa 2022.

Liikenneturvallisuus

Liikenne sujuu nykyään turvallisemmin kuin ennen. Kuva: Mika Moksu / Yle

Suomen liikenteessä turvallisuus on parantunut. Näin kertoo yhdistys, jonka nimi on Liikenneturva.

Liikenneturva arvioi, että liikenteessä kuolee tänä vuonna 170 ihmistä. Se on 30 vähemmän kuin viime vuonna. Erityisesti vähän yli 20-vuotiaiden liikennekuolemat ovat vähentyneet.

Liikenneturvallisuus on parantunut jo pitkän aikaa. Vielä noin 50 vuotta sitten liikenteessä kuoli jopa yli 1000 ihmistä vuodessa.

Maailman väkiluku

Tammikuussa maailmassa syntyy 4 ihmistä joka sekunti. Kuva: Alamy / All Over Press

Maailman väkiluku on kasvanut myös tänä vuonna.

Vuoden lopussa ihmisiä on 75 miljoonaa enemmän kuin vuoden alussa. Näin arvioi USA:n väestönlaskentavirasto.

Maailmassa on nyt yli 8 miljardia ihmistä. Tarkempi luku on 8 miljardia 20 miljoonaa.

USA:n väestönlaskentavirasto arvioi, että tammikuussa joka sekunti syntyy 4 ihmistä.

Sää

 Kuva: Matti Huutonen / Yle

Sää kylmenee.

Etelä-Suomessa on lauantaina vain vähän pakkasta, mutta sunnuntaina etelässä on pakkasta jo 10-15 astetta.

Pohjois-Suomessa on sunnuntaina pakkasta jopa 20 astetta.

Vuosi 2024 alkaa kylmässä säässä. Ensi viikon puolivälissä etelässä voi olla noin 20 astetta pakkasta, pohjoisessa pakkasta voi olla noin 30 astetta.

Selkouutiset ensi vuonna

Toimittaja Tuukka Lukinmaa lukee selkouutisia. Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Nämä olivat vuoden 2023 viimeiset selkouutiset.

Seuraavat selkouutiset lähetetään televisiossa tiistaina tammikuun 2. päivä.

Ensi vuonna arkipäivien selkouutiset lähetetään TV1:ssä, Yle Areenassa ja selkouutisten nettisivulla osoitteessa yle.fi/selkouutiset.

Radio Suomessa alkaa ensi vuonna selkouutisten uusi ajankohtaisohjelma Uutisviikko selkosuomeksi. Selkouutiset tekee kaksi Uutisviikko selkosuomeksi -ohjelmaa joka viikko. Ne lähetetään lauantaina ja sunnuntaina.

Ensimmäiset Uutisviikko selkosuomeksi -ohjelmat lähetetään lauantaina tammikuun 13. päivä ja sunnuntaina tammikuun 14. päivä. Ohjelmat kuullaan Radio Suomen lisäksi Yle Areenassa ja selkouutisten nettisivulla.

 Kuva: Sharosh Rajasekher / Unsplash

Nyt toivotan kaikille selkouutisten kuuntelijoille hyvää uutta vuotta!