Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio Selkouutiset sunnuntai 24.12.2023

Joulurauha. Hurstinapu. Hyvä joulumieli -keräys. Tarja Halonen. Sää.

Joulurauha

Turun kaupungin protokollapäällikkö Mika Akkanen luki joulurauhan julistuksen Brinkkalan talon parvekkeelta Turussa jouluaattona 24. joulukuuta 2023. Kuva: Roni Lehti / Lehtikuva

Joulurauha julistettiin Turussa Vanhalla Suurtorilla tänään jouluaattona kello 12. Julistuksen luki Brinkkalan talon parvekkeelta protokollapäällikkö Mika Akkanen. Tämä oli 11. kerta, kun Mika Akkanen julisti joulurauhan.

Joulurauhan julistus on seremonia, jolla on pitkä historia. Joulurauhan julistus on luettu Turussa 700 vuoden ajan. Perinne alkoi jo 1300-luvulla.

Joulurauhan julistus tuli radiosta 1. kerran vuonna 1935.

Hurstinavun joulujuhla

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö osallistui Hurstin Avun perinteiseen yksinäisten ja vähävaraisten joulujuhlaan, joka järjestettiin jouluaattona Helsingin Messukeskuksessa 24. joulukuuta 2023. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Helsingin Messukeskuksessa järjestettiin perinteinen joulujuhla ihmisille, joilla on vain vähän rahaa. Hurstin perheen Hurstinavun järjestämässä joulujuhlassa ihmiset saavat jouluruokaa. Ihmisille annetaan myös ruokapaketteja, jotka voi viedä kotiin.

Joulujuhlaan osallistui yli 1000 ihmistä. Myös tasavallan presidentti Sauli Niinistö vieraili Messukeskuksen joulujuhlassa. Hän kiitti joulujuhlasta ja sanoi, että Hurstin perhe tekee tärkeää työtä köyhien ihmisten hyväksi.

Hyvä joulumieli -keräys

Hyvä Joulumieli -keräys auttoi köyhiä perheitä. Kuvituskuva. Kuva: Mannerheims barnskyddsförbund

Hyvä Joulumieli -keräys auttoi 22 000:ta köyhää perhettä tänä jouluna. Keräysrahalla hankittiin 70:n euron lahjakortteja, joilla ihmiset voivat ostaa ruokaa.

Keräyksen järjestivät Suomen Punainen Risti ja Mannerheimin lastensuojeluliitto. Keräys järjestettiin yhteistyössä Ylen kanssa. Mukana oli myös suuria ruokakauppoja.

Tarja Halonen

Presidentti Tarja Halonen antoi Ylelle haastattelun Helsingissä 18. joulukuuta 2023. Halonen täyttää jouluaattona 80 vuotta. Kuva: Silja Viitala / Yle

Presidentti Tarja Halonen täyttää tänään jouluaattona 80 vuotta. Halonen oli Suomen tasavallan presidentti vuodesta 2000 vuoteen 2012.

Tarja Halonen on ainoa nainen, joka on ollut Suomen presidentti.

Sää

Sää on talvinen. Kuvituskuva. Kuva: Vesa Toppari / Yle

Tänään sunnuntaina varsinkin Lapissa sataa lunta. Lunta sataa paikoin myös Keski-Suomessa. Lumisateita tulee erityisesti Lapissa ja paikoin myös maan keskiosissa.

Lämpötila on koko maassa -1 ja -10 asteen välillä.

Huomenna joulupäivänä ja tiistaina tapaninpäivänä säässä ei tapahdu suuria muutoksia. Lunta ei sada missään päin Suomea kovin paljoa.

Ajokeli on tänään jouluaattona huono paikoin Lapissa ja huomenna ajokeli on huono Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa.