Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Selkouutiset | perjantai 22.12.2023

Presidentinvaalien vaalikeskustelu. Tshekin ampumistapaus. Talvipäivänseisaus. Lumisade. Sää.

Vaalikeskustelu

Suuri vaalikeskustelu järjestettiin Ylen tv-studiossa. Kuva: Lauri Karo / Yle

Ylen ensimmäinen presidentinvaalien suuri vaalikeskustelu oli torstaina.

Keskustelussa olivat mukana kaikki ehdokkaat. Ehdokkaita on 9.

Keskustelussa puhuttiin erityisesti ulkopolitiikasta ja turvallisuuspolitiikasta, koska ne ovat Suomen presidentin tärkeimmät tehtävät.

Suurin osa ehdokkaista sanoi, että armeija tarvitsee lisää rahaa. Syy on se, että Venäjä on Suomen naapurimaa ja Venäjä on hyökännyt Ukrainaan.

Presidentinvaalit järjestetään tammikuun lopussa.

Voit etsiä sinulle sopivaa ehdokasta Ylen vaalikoneen avulla.

Kun vastaat vaalikoneen kysymyksiin, se kertoo sinulle, kuka ehdokkaista ajattelee asioista samalla tavalla kuin sinä.

Vaalikone on osoitteessa yle.fi/vaalikone.

Presidenttiehdokkaiden esittelyt selkokielellä löytyvät Selkosanomat-lehdestä. Osoite on selkosanomat.fi.

Tshekin ampumistapaus

Ihmiset surevat Prahassa ampumistapauksen takia. Kuva: Michal Cizek / AFP

Tshekissä on ollut paha ampumistapaus.

Ampuja tappoi torstaina 13 ihmistä maan pääkaupungissa Prahassa. Teon jälkeen hän tappoi itsensä.

Ampumistapauksessa loukkaantui 25 ihmistä. Osa heistä loukkaantui vakavasti.

Ampuminen tapahtui yliopistossa. Ampuja oli 24-vuotias opiskelija.

Talvipäivänseisaus

Talvi pohjoisessa. Kuva: Yle / Jouni Aikio

Perjantai on ollut vuoden lyhyin päivä. Sanotaan, että nyt on talvipäivänseisaus.

Etelä-Suomessa aurinko on taivaalla vain muutaman tunnin. Esimerkiksi Helsingissä päivä on vähän alle 6 tuntia pitkä.

Aivan pohjoisessa aurinko ei nouse ollenkaan tähän aikaan vuodesta. Suomen pohjoisimmassa kunnassa Utsjoella aurinko nousee seuraavan kerran tammikuun puolivälissä.

Talvipäivänseisauksen jälkeen päivä alkaa taas hitaasti pidentyä. Vuoden pisin päivä on 6 kuukauden kuluttua.

Lumisade

Perjantaina lunta on satanut paljon. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Lumisade on haitannut liikennettä perjantaina. Autoteillä on paljon liikennettä, koska monet matkustavat maalle viettämään joulua.

Lumisade on haitannut myös busseja. Esimerkiksi Helsingin seudulla on perjantaina peruttu monia bussivuoroja.

Myös lentoja on peruttu Helsinki-Vantaan lentokentällä lumisateen takia. Lisäksi monet lennot ovat olleet myöhässä.

Sää

Lunta sataa vielä lauantaina melkein koko maassa.

Eniten lunta sataa maan keskivaiheilla ja idässä. Siellä lunta voi tulla yli 5 senttimetriä, paikoin yli 10 senttimetriä.

Lämpötila on maan etelä- ja keskiosassa 0 ja -5 asteen välillä, Lapissa on kylmempää.