Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio Selkouutiset maanantai 18.12.2023

Voislav Torden. Pöytyän rikosepäily. YIT:n irtisanomiset. Kuolindoulat. Sää.

Voislav Torden

Voislav Torden oikeudessa Helsingissä joulukuussa. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Helsingin käräjäoikeus on vanginnut venäläisen Voislav Tordenin. Tordenia epäillään sotarikoksista Itä-Ukrainassa vuosina 2014 ja 2015.

Korkein oikeus päätti aikaisemmin, että Suomi ei luovuta Tordenia Ukrainaan. Ukrainan viranomaiset ovat halunneet, että Suomi luovuttaa Tordenin esitutkintaa varten. Korkein oikeus sanoi kuitenkin, että Ukrainan vankiloissa on liian huonot olot.

Torden perusti sotilasryhmän, jota epäillään raakuuksista Ukrainassa. Torden sanoo, että hän ei ole tehnyt sotarikoksia.

Pöytyän rikosepäily

Poliisi epäilee rikoksia Pöytyän kunnan kotihoidossa. Kuvituskuva. Kuva: Kati M. Rantala

Poliisi epäilee rikoksia Pöytyän kunnan kotihoidossa.

Syyskuussa vuonna 2022 poliisi löysi 87-vuotiaan naisen ruumiin naisen kotoa. Naisen 76-vuotias mies makasi lattialla huonokuntoisena.

Pariskunta ei ollut kotihoidon asiakkaana, mutta kotihoito kävi heidän luona. Pöytyän kotihoito ei heti tehnyt mitään, vaikka tiesi pariskunnan vaikeasta tilanteesta.

Poliisi ei epäile rikoksesta hoitajia, jotka kävivät pariskunnan luona.

YIT:n irtisanomiset

Rakennusfirma YIT vähentää noin 50 työpaikkaa Suomessa. Kuvituskuva. Kuva: Matti Myller / Yle

Rakennusfirma YIT vähentää noin 50 työpaikkaa Suomessa. Sen lisäksi ihmisiä lomautetaan määräajaksi.

Firma arvioi aikaisemmin, että työpaikkoja pitää vähentää noin 90. YIT:llä on töissä noin 5 000 ihmistä 9 maassa.

Kuolindoulat

Saattohoitoa tarjoava Pirkanmaan hoitokoti kuvattuna 8.9.2022. Kuvituskuva. Kuva: Juha Kokkala / Yle

Suomessa koulutetaan kuolindoulia.

Kuolindoula on ihminen, joka tukee kuolevaa ihmistä ja hänen perhettä. Kuolindoula voi myös avustaa esimerkiksi hoitotahdon, testamentin tai muiden asiakirjojen kanssa.

Kuolindoulan ammatti on Suomessa uusi. Koulutus alkoi Helsingissä vasta viime toukokuussa. Ensimmäiset 13 kuolindoulaa valmistuivat marraskuussa.

Ensi vuoden helmikuussa kuolindoulien koulutus alkaa myös Oulussa ja ensi syksynä Tampereella.

Sää

 Kuva: Matti Huutonen / Yle

Vielä säätiedotus.

Tiistaina aamulla Länsi-Suomessa sataa vettä, räntää tai lunta. Päivällä idässä ja pohjoisessa sataa lunta.

Lämpötila on -1 ja +4, maan pohjoisosassa enimmäkseen +1 ja -10 asteen välillä.

Merellä tuuli on kovaa. Lännessä myös maalla tuulee kovaa. Ajokeli muuttuu suuressa osassa maata huonoksi tai jopa erittäin huonoksi.