Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Selkouutiset | sunnuntai 17.12.2023

Itäraja. Haudoilla käyminen. Omavero-huijaukset. Turkka Mali. Sää.

Itäraja

Lappeenrannassa oli sunnuntaina mielenosoitus, joka vastusti itärajan sulkua. Kuva: Elli Sormunen / Yle

Tilanne Suomen itärajalla on rauhoittunut. Suomi sulki rajan perjantaina. Suomeen on silti tullut rajan yli 2 ihmistä. Yksi ihminen kiipesi lauantaina Vaalimaan raja-asemalla aidan yli. Toinen ihminen tuli lauantaina Suomeen maastorajan yli metsässä, lähellä Vaalimaan raja-asemaa. Molemmat henkilöt hakivat turvapaikkaa Suomesta.

Rajavartiosto kertoo, että yö ja sunnuntai päivä on ollut rauhallista rajalla.

Lappeenrannassa järjestettiin sunnuntaina mielenosoitus, joka vastusti itärajan sulkua. Mielenosoitukseen osallistui pääasiassa venäläisiä, jotka asuvat Suomessa sekä Venäjän ja Suomen kaksoiskansalaisia.

Haudoilla käyminen

Perinteisesti haudoille sytytetään kynttilöitä läheisten muistoksi. Kuva: Silja Viitala / Yle

Haudoilla käyminen vähenee Suomessa. Näin kertoo Helsingin yliopisto. Vanhemmat ihmiset käyvät haudoilla enemmän kuin nuoret ihmiset.

Haudalla käyntiä on vähentänyt esimerkiksi hautaustapojen muutos. Tuhkaus on yleistynyt Suomessa. Tuhkattua vainajaa ei aina haudata hautausmaalle.

Monet omaiset sirottelevat tuhkat esimerkiksi mereen tai muuhun heille tärkeään paikkaan. Silloin myös vainajan muistelupaikka on usein tuhkien sirottelupaikka eikä hautausmaa.

Omavero-huijausviestit

Omavero-palvelussa voi hoitaa omia veroasioita. Outoihin viesteihin ei kuitenkaan pidä antaa omia pankkitunnuksia. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Poliisi varoittaa taas Omavero-huijausviesteistä. Omavero on verohallinnon nettipalvelu, jossa voi hoitaa omia veroasioita.

Huijarit ovat levittäneet viestejä, jotka näyttävät verohallinnon viesteiltä. Huijausviesteissä on ollut linkki, jossa kysytään ihmisen verkkopankkitunnuksia. Oikeasti viesti ei ole verohallinnolta vaan viesti on rikollisilta, jotka yrittävät saada ihmisten pankkitunnuksia.

Omavero-huijauksia on ollut syksyn aikana paljon. Poliisi muistuttaa, että verkkopankkitunnuksia ei pidä täyttää mihinkään linkkeihin.

Turkka Mali

Turkka Mali (18.1.1956– 17.12.2023) Kuva: Timo Vottonen / AOP

Forssalainen muusikko ja sanoittaja Turkka Mali on kuollut. Mali oli 67-vuotias. Mali kuoli pitkän sairauden jälkeen.

Turkka Mali oli tunnettu sanoittaja. Hän teki sanat yli 2500 lauluun. Turkka Malin sanoituksia olivat esimerkiksi kappaleet Kirje, jonka lauloi Janne Hurme sekä kappale Täällä Pohjantähden alla, jonka lauloi Petri Laaksonen.

Turkka Mali sanoitti myös Suomen euroviisun vuonna 1989. Kappale oli La dolce vita, jonka esitti Anneli Saaristo. Turkka Mali kuoli sunnuntaina.

Sää

Sää on monin paikoin selkeää tai puolipilvistä. Idässä on pilvisempää. Pohjoisessa voi tulla lumikuuroja. Lämpötila on etelässä -3 ja +2 asteen välillä, pohjoisessa 0 ja -10 asteen välillä.