Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Selkouutiset | tiistai 12.12.2023

Itäraja. Ampumatapaus Helsingissä. Asuntokauppa. YK:n ilmastokokous. Sää.

Itärajan avaaminen

Suomi avaa 2 raja-asemaa torstaina. Tämä Vartiuksen raja-asema pysyy vielä kiinni. Kuva: Jarmo Nuotio / Yle

Suomi avaa 2 raja-asemaa itärajalla. Suomi avaa Vaalimaan raja-aseman Kaakkois-Suomessa ja Niiralan raja-aseman Pohjois-Karjalassa. Raja-asemat avataan tänä torstaina 14. joulukuuta. Muut 6 raja-asemaa itärajalla pysyvät kiinni.

Suomi sulki rajan 2 viikkoa sitten, koska Venäjä alkoi lähettää Suomeen turvapaikanhakijoita. Venäjä lähetti Suomen rajalle noin 1000 turvapaikanhakijaa ennen rajan sulkua.

Pääministeri Petteri Orpo sanoo, että Suomi kokeilee, voiko raja olla taas auki. Suomi voi sulkea rajan uudestaan, jos Venäjä lähettää taas turvapaikanhakijoita Suomeen.

Ampumatapaus Helsingissä

Luotiliivit voivat näyttää esimerkiksi tältä. Luotiliiviä käyttävät esimerkiksi poliisit ja sotilaat. Kuva: Susanna Pesonen / Yle

Helsingin Kampissa on ollut ampumistapaus. 16-vuotias nuori ampui 19-vuotiasta nuorta maanantaina illalla. 19-vuotias nuori ei kuitenkaan loukkaantunut, koska hänellä oli luotiliivit.

Poliisi epäilee ampujaa tapon yrityksestä. On harvinaista, että Suomessa ammutaan ihmistä yleisellä paikalla. Kampin tapaus on erikoinen myös siksi, että 19-vuotiaalla nuorella oli luotiliivit. Hänellä oli ehkä syy pelätä väkivaltaa.

Poliisi sanoo, että Kampin ampumatapaus ei liity jengirikollisuuteen. Ampumistapaus tapahtui Kampissa elokuvateatterin luona.

Asuntokauppa

Nainen tutkii keittiön kaappeja asuntonäytöllä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Vanhojen asuntojen kauppa on vilkastunut marraskuussa. Näin kertoo Nordea-pankki.

Asuntokauppoja tehtiin marraskuussa melkein 11 prosenttia enemmän kuin viime vuoden marraskuussa. Syy on asuntokaupan verotuksen uudistus.

Ensiasunnon ostajilta poistuu veroetu ensi vuonna. Siksi monet nuoret ostavat ensimmäisen asunnon ennen vuoden loppua.

YK:n ilmastokokous

YK:n ilmastokokous on Dubaissa Arabiemiraateissa. Kuva: Lotte Krank-van de Burgt / Yle

YK:n ilmastokokousessa asioiden käsittely on vaikeutunut. Kiistaa on fossiilisten polttoaineiden tulevaisuudesta.

Ilmastokokouksen tunnelma huononi, koska Arabiemiraatit teki oman esityksen polttoaineista. Arabiemiraattien esityksessä ei vähennetä fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Fossiilisia polttoaineita ovat esimerkiksi öljy ja kivihiili.

Tutkijat sanovat, että maapallon lämpeneminen ei pysähdy, jos fossiilisten polttoaineiden käyttöä ei vähennetä. Siksi monet maat haluavat tehdä toimia, joilla vähennetään fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Arabiemiraattien esitys ihmetyttää monia muita maita.

Sää

Pohjoisessa on paljon pakkasta eli tosi kylmää.

Maan etelä- ja keskiosassa tulee lumisateita. Lunta sataa erityisesti etelässä ja idässä. Lumisateessa myös ajokeli on huono. Lämpötila on enimmäkseen -3 ja -15 asteen välillä, Lapissa -20 ja -30 asteen välillä.