Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio Selkouutiset lauantai 9.12.2023

Kiinalaislaiva Newnew Polar Bearin tutkimus. Opiskelijoiden tieteellinen ajattelu. Tekoälyn sääntely. Poliisikoirien työ. Sää.

Kiinalaislaivan tutkinta

Rahtilaivan reitti alueella, jossa on kaasuputki Suomen ja Viron välillä. Kuva: Ilkka Kemppinen / Yle, Joonas Haverinen / Yle

Suomi aloittaa kiinalaisen rahtilaiva Newnew Polar Bearin tutkimuksen Kiinassa. Suomi haluaa selvittää, onko laiva vaurioittanut Balticconnector-kaasuputkea Suomenlahdella.

Laiva on saapunut Kiinaan.

Kaasuputkessa havaittiin vuoto 8. lokakuuta meressä Suomen talousalueella. Suomen viranomaiset aloittivat asiasta tutkinnan, jota keskusrikospoliisi on johtanut.

Politico-verkkojulkaisu kertoo, että suomalaiset viranomaiset aloittavat laivan tutkimukset. Asiasta kertoi lehdelle ulkoministeri Elina Valtonen. Valtonen ei kertonut, tutkiiko Suomi laivaa itse Kiinassa vai avustavatko kiinalaiset tutkimuksessa.

Opiskelijoiden tieteellinen ajattelu

Työelämässä pitää itse hakea aktiivisesti uutta tietoa omasta tieteenalasta. Kuva: Rami Moilanen / Yle

Yliopisto-opiskelijoiden käsitys tieteellisestä ajattelusta ei aina riitä. Näin kertoo väitöstutkimus, jonka Heidi Salmento on tehnyt Turun yliopistossa.

Tiedon heikko arviointi voi haitata työelämässä. Esimerkiksi asiantuntijan työssä tarvitaan hyvää tieteellistä ajattelua.

Kriittinen suhtautuminen tietoon ja sen hankintaan on tieteellisen ajattelun perusta. Yliopisto-opiskelijan pitää osata oman alan tutkimusmenetelmät.

Tutkimus osoittaa, että opiskelun aikana kaikki eivät opi edes tieteen peruskäsitteitä. Heidi Salmento sanoo, että tieteen käsitteitä pitää opettaa yliopistossa paremmin.

Tekoälyn säätely

Tekoäly on ihmiskunnalle sekä apu että vaaratekijä. Siksi sitä halutaan säännellä. Kuva: Mostphotos

Euroopan unioni on päässyt alustavaan sopimukseen laista, joka säätelee tekoälyn käyttöä.

Tämä on ensimmäinen kansainvälinen yritys rajoittaa tekoälyn käyttöä.

Sopimus kunnioittaa digitaalisen ajan ihmisoikeuksia, eurooppalaisia arvoja mutta kannustaa tekoälyn kehittämistä.

Poliisikoirat

Vanhempi konstaapeli Teppo Kainulainen ja poliisikoira Roope. Kuva: Minna Almark

Suomalaiset poliisikoirat ovat monenlaisissa tehtävissä.

Poliisiammattikorkeakoulu kertoo, että yksi uusi tehtävä voi pian olla elektroniikkakoiran työ. Elektroniikkakoirat voivat auttaa tutkimaan rikoksia, joissa piilotellaan esimerkiksi puhelimia tai tietokoneita.

Poliisin apuna on myös eritekoiria, jotka auttavat tutkimaan esimerkiksi seksuaalirikoksia. Eritteitä ovat esimerkiksi hiki, virtsa ja sperma.

Tällä hetkellä noin 40 prosenttia poliisikoirista on huumekoiria.

Koirat voivat erikoistua etsimään myös esimerkiksi rahaa tai räjähteitä.

Sää

 Kuva: Yle

Sää on pilvinen suurimmassa osassa Suomea. Lumisateita tulee varsinkin etelässä ja idässä ja myös Länsi- ja Lounais-Lapissa.

Pakkasta on etelässä 5 astetta ja pohjoisessa 15 - 18 astetta.

Lunta voi maanantaihin mennessä kertyä etelään ja itään 5 - 10 cm. Ajokeli on ajoittain huono.