Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Selkouutiset | torstai 7.12.2023

SAK:n lakkosuunnitelmat. Poliisin toiminta itenäisyyspäivänä. Linnan juhlien suosio. Kauppaneuvos Tiivola kuollut. Sää.

SAK:n lakkosuunnitelmat

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Työntekijöiden järjestö SAK suunnittelee lakkoja. Jos lakkoja järjestetään, ne alkavat ensi viikon torstaina ja kestävät aina yhden päivän.

SAK aikoo järjestää lakkoja, jos hallitus heikentää työntekijöiden asemaa. Hallitus suunnittelee esimerkiksi, että työntekijä ei enää tulevaisuudessa saa palkkaa sairausloman ensimmäiseltä päivältä.

Pääministeri Petteri Orpo ei pidä SAK:n lakkosuunnitelmista. Orpo sanoo, että työelämän sääntöjä on pakko uudistaa.

Poliisin toiminta itsenäisyyspäivänä

Poliiseja Töölöntorilla 6.12.2023. Kuva: Lehtikuva

Helsingissä Töölöntorilla järjestettiin itsenäisyyspäivänä 2 mielenosoitusta. Nyt keskustellaan poliisin toiminnasta mielenosoittajia vastaan.

Poliisi otti Töölöntorilla kiinni yli 50 mielenosoittajaa. Mielenosoittajien mielestä poliisi käytti liian paljon voimaa, kun se vei mielenosoittajia pois Töölöntorilta.

Poliisi tyhjensi Töölöntorin, jotta eri mielenosoitusten osallistujat eivät ala riitelemään keskenään.

Linnan juhlien suosio

Presidenttipari kätteli 1700 vierasta. Kuva: Silja Viitala / Yle

Itsenäisyyspäivän Linnan juhlat kiinnostivat ihmisiä myös tänä vuonna. Yli 3 miljoonaa ihmistä katsoi Linnan juhlia televisiosta.

Linnan juhlissa oli tänä vuonna 1700 vierasta. Tv-katsojat saivat seurata, kuinka presidenttipari kätteli vieraat.

Presidentti Sauli Niinistö ja Jenni Haukio ovat järjestäneet itsenäisyyspäivän Linnan juhlat jo monta kertaa, ensimmäisen kerran vuonna 2012.

Tänä vuonna Niinistö oli Linnan juhlien isäntä viimeisen kerran, koska ensi vuonna Suomessa valitaan uusi presidentti.

Sauli Niinistö ja Jenni Haukio kertoivat Ylen haastattelussa, että Linnan juhlat ovat olleet heille tärkeitä. He ovat iloisia siitä, että he ovat saaneet järjestää Linnan juhlia.

Satu Tiivola kuollut

Satu Tiivola Linnan juhlissa vuonna 1984. Kuva: Martti Juntunen / Yle

Kauppaneuvos Satu Tiivola on kuollut. Tiivola oli 99-vuotias.

Tiivola teki pitkään työtä hotelli- ja ravintola-alalla sekä vaatealalla. Monet muistavat Tiivolan kylpylähotelli Haikon kartanosta.

Haikon kartano on Porvoossa. Satu Tiivola perusti Haikon kartanon 1960-luvulla.

Sää

Itsenäisyyspäivän jälkeinen yö oli kylmä erityisesti pohjoisessa. Lapissa oli paikoin yli 30 astetta pakkasta.

Perjantaina maan eteläosassa sataa paikoin lunta. Lapissa tulee myös heikkoa lumisadetta. Pilvisyys on runsasta.

Etelässä pakkasta on 5 astetta. Idässä ja Lapissa on kylmintä. Siellä pakkasta on perjantaina paikoin 20 astetta.