Andrew's Selkouutiset Archive

Radio | Selkouutiset | keskiviikko 6.12.2023

Itsenäisyyspäivä. Paraati. Linnanjuhlat. Venäjän uhka. Sääennuste.

Itsenäisyyspäivän juhlallisuudet

Presidentti Niinistö laski seppeleen sankarihaudalle. Kuva: Lauri Karo / Yle

Tänään keskiviikkona vietetään itsenäisyyspäivää. Suomi täyttää 106 vuotta. Itsenäisyyspäivän juhlallisuudet alkoivat aamulla kello 9. Silloin Helsingin Tähtitorninmäellä nostettiin Suomen lippu.

Presidentti Sauli Niinistö laski seppeleen sankarihaudalle Hietaniemen hautausmaalla.

Presidentti Niinistö osallistui myös itsenäisyyspäivän jumalanpalvelukseen Helsingin Tuomiokirkossa. Poliisi poisti kirkosta kaksi ihmistä, jotka järjestivät mielenosoituksen jumalanpalveluksen aikana.

Itsenäisyyspäivän paraati

Itsenäisyyspäivän paraati järjestettiin Oulussa. Kuva: Timo Heikkala / Lehtikuva

Itsenäisyyspäivän paraati järjestettiin iltapäivällä Oulussa. Paraatiin osallistui 1300 henkilöä.

Paraatiin osallistui armeijan joukkoja Maavoimista, Merivoimista, Ilmavoimista, Maanpuolustuskorkeakoulusta ja Rajavartiolaitoksesta sekä veteraaneja.

Monissa kaupungeissa on myös ollut erilaisia itsenäisyyspäivän juhlallisuuksia.

Itsenäisyyspäivän mielenosoitukset

Poliisi valvoi mielenosoituksia. Kuva: Susanna Pesonen / Yle

Helsingissä on järjestetty itsenäisyyspäivänä myös mielenosoituksia.

Mielenosoituksia ovat järjestäneet esimerkiksi rasistinen ryhmä ja äärioikeistolainen ryhmä ihmisiä. Mielenosoituksen järjesti myös ryhmä, joka vastustaa äärioikeistoa.

Poliisi on seurannut mielenosoittajia tarkkaan.

Linnan juhlat

Presidentti Niinistö ja rouva Haukio isännöivät Linnan juhlia viimeisen kerran. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Itsenäisyyspäivän suosituin tapahtuma on presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotto eli Linnan juhlat. Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio ovat kutsuneet Linnan juhliin 1700 vierasta.

Presidentti Niinistö ja rouva Haukio isännöivät Linnan juhlia tänä vuonna viimeisen kerran. Ensi vuonna Suomessa valitaan uusi presidentti.

Linnan juhlat on tosi suosittu juhla. Linnan juhlia katsoo televisiosta tai Areenasta tavallisesti noin 3 miljoonaa suomalaista.

Venäjä-pelko

Venäjän presidentti Vladimir Putin. Kuva: Juri Kochetkov / EPA

Venäjän sotilaallinen uhka huolestuttaa monia suomalaisia. E2 tutkimuslaitos on kysynyt suomalaisilta, huolestuttaako Venäjä heitä. Melkein puolet suomalaisista sanoo, että Venäjän uhka huolestuttaa heitä.

Eniten Venäjän uhkasta ovat huolissaan yli 50-vuotiaat suomalaiset. Venäjä huolestuttaa nuoria vähemmän kuin vanhoja ihmisiä. Alle 25-vuotiaista suomalaista noin 30 prosenttia on huolissaan Venäjän sotilaallisesta uhasta.

Monelle nuorelle itsenäisyyden merkitys on kasvanut, koska maailman tilanne on muuttunut epävarmaksi.

Sää

Koko maassa on pakkasta.

Sää on torstaina enimmäkseen pilvistä. Maan keskiosissa ja kaakossa voi välillä paistaa myös aurinko. Lännessä tulee lumisateita. Lämpötila on -5 ja -15 asteen välillä.