Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio Selkouutiset 28.11.2023

Itäraja kiinni. Raja-Joosepissa rauhallista. SDP:n vaihtoehtobudjetti. Thaimaalaiset marjanpoimijat. Sää.

Koko Itäraja kiinni

Pääministeri Petteri Orpo hallituksen tiedotustilaisuudessa rajaylitysliikenteen rajoituksista Helsingissä 28. marraskuuta 2023. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Hallitus sulkee koko Suomen itärajan 2 viikon ajaksi.

Myös Inarin Raja-Joosepin raja-asema menee kiinni torstaina. Itäraja pysyy kiinni ainakin joulukuun 13. päivään asti. Ainoastaan tavaraliikenne voi kulkea Suomen itärajan yli.

Suomesta voi hakea tänä aikana turvapakkaa vain lentoasemilla ja satamissa.

Pääministeri Petteri Orpo sanoo, että itäraja suljetaan koska Venäjä kuljettaa turvapaikanhakijoita Suomen rajalle. Venäjältä on tullut itärajan yli elokuusta lähtien Suomeen yli 900 turvapaikanhakijaa.

Raja-Joosepissa rauhallista

Raja-Joosepin rajanylityspaikka Inarissa maanantaina 27. marraskuuta 2023. Kuva: Tomi Hänninen / EPA

Raja-Joosepin rajanylityspaikalla Lapissa tiistai oli hiljainen päivä. Ivalon rajavartioaseman päällikkö Vesa Arffman kertoo, että rajan yli ei tullut yhtään turvapaikanhakijaa Venäjältä.

Suomen rajavartioston avuksi saapui tiistaina noin 50 Euroopan rajaviranomaisen Frontexin työntekijää. Suomi pyysi aikaisemmin Frontexilta apua itärajan valvontaan.

SDP:n vaihtoehtobudjetti

SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman Ykkösaamun vieraana 25.11.2023. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Suurin oppositiopuolue SDP on kertonut oman vaihtoehdon Suomen valtion rahankäytöstä.

SDP esittää vaihtoehtobudjetissa, että Suomi ottaa ensi vuonna 430 miljoonaa euroa vähemmän velkaa kuin pääministeri Petteri Orpon hallitus. Suomen verotulot kasvavat tässä SDP:n vaihtoehdossa 830 miljoonaa euroa.

SDP:n mielestä suurituloisten ihmisten verotusta ei pidä keventää.

Eduskunta keskustelee opposition vaihtoehtobudjeteista huomenna keskiviikkona.

Thaimaalaiset marjanpoimijat

Thaimaalainen mansikanpoimija työskentelee mansikkapellolla Hollolassa. Kuvituskuva. Kuva: Juha Kivioja / Yle

Poliisi epäilee, että 5 ihmistä on tehnyt rikoksen jutussa, joka liittyy thaimaalaisiin marjanpoimijoihin.

Tapaus siirtyy seuraavaksi syyteharkintaan. Poliisi epäilee, että thaimaalaisia marjanpoimijoita joutui ihmiskaupan uhreiksi Suomessa vuosina 2020-2022.

Poliisi tavoitti esitutkinnan aikana 170 thaimaalaista marjanpoimijaa, mutta ihmiskaupan uhriksi joutui ehkä jopa 2 000 ihmistä.

Sää

 Kuva: Matti Huutonen / Yle

Pohjoisessa sataa keskiviikkona lunta. Etelärannikolla tulee ehkä lumikuuroja. Muualla maassa on enimmäkseen poutaa.

Lähes koko maassa taivaalla on pilviä. Lännessä aurinko voi paistaa vähän aikaa. Pakkasta on noin 5 astetta.