Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Selkouutiset | torstai 23.11.2023

Itäraja. Frontex. Siirtolaiskeskukset. Syrjintä. Sääennuste.

Rajanylityspaikkojen tilanne

Raja-Jooseppi on pohjoisin rajanylityspaikka itärajalla. Muut rajanylityspaikat ovat kiinni. Kuva: Miku Huttunen / Yle

Suomi sulkee lisää rajanylityspaikkoja itärajalla. Syy on siirtolaiset, joita Venäjä lähettää Suomen rajalle.

Raja-asemat Vartius, Kuusamo ja Salla suljetaan tänään torstaina. Auki jää vain yksi rajanylityspaikka Raja-Jooseppi. Raja-Jooseppi on pohjoisin raja-asema. Jo viime viikonloppuna Suomi sulki Kaakkois-Suomen raja-asemat.

Suomi toivoo, että siirtolaisten tulo loppuu, kun auki on vain yksi raja-asema, joka on kaukana pohjoisessa.

Frontexin apu Suomen rajavartiostolle

Frontex lähettää Suomeen rajavartijoita ja kalustoa. Kuva: Pauliina Tolvanen / Yle

Suomi saa itärajan valvontaan apua Euroopan rajavartiovirastolta Frontexilta. Frontex lähettää Suomeen 50 ihmistä auttamaan itärajan valvonnassa. He tulevat Suomeen ensi viikolla.

Suomi on pyytänyt apua Frontexilta itärajan tilanteen takia. Frontex tuo Suomeen myös teknistä kalustoa itärajan valvontaan. Frontex tuo Suomeen esimerkiksi partioautoja.

Itärajalta on tullut Suomeen marraskuun aikana yli 700 turvapaikanhakijaa.

Järjestelykeskuksien perustaminen

Sisäministeri Mari Rantanen kertoi torstaina, että Suomi valmistelee järjestelykeskuksien perustamista. Kuva: Yle

Suomi perustaa järjestelykeskuksia siirtolaisille, jotka tulevat Suomeen itärajalta. Näin sanoo sisäministeri Mari Rantanen.

Järjestelykeskuksissa selvitetään siirtolaisten henkilöllisyys ja syy, miksi he ovat tulleet Suomeen. Siirtolaisten pitää pysyä järjestelykeskuksissa siihen asti, että heidät on rekisteröity. Tarkoitus on, että viranomaiset voivat valvoa siirtolaisia.

Sisäministeri Rantanen sanoo, että siirtolaiskeskuksia tarvitaan, koska Suomi ei tiedä, keitä tulijat ovat. Sisäministeriö valmistelee asetusta järjestelykeskuksista.

Syrinnän kokeminen

Syrjintä voi johtua esimerkiksi sukupuolesta, iästä tai ulkonäöstä. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Monet nuoret naiset kokevat syrjintää työelämässä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on kysynyt suomalaisilta syrjinnästä.

Noin 20 prosenttia nuorista naisista on kokenut vuoden aikana syrjintää töissä tai työn haussa. Nuoret naiset tarkoittaa tutkimuksessa naisia, joiden ikä on 20-39 vuotta. Kaikista naisista syrjintää on kokenut 16 prosenttia ja kaikista miehistä syrjintää on kokenut 11 prosenttia.

Monet suomalaiset kokevat myös yksinäisyyttä. Yksinäisyyttä kokee noin 10 prosenttia suomalaisista. Yksinäisyys on lisääntynyt viime vuosina.

Sää

Pohjoisessa voi paistaa perjantaina aurinko.

Etelässä ja lännessä ja Pohjanmaalla sataa yöllä reilusti lunta. Perjantaina lunta sataa maan etelä- ja keskiosissa. Pohjoisessa voi paistaa välillä aurinko. Lämpötila on maan etelässä ja lännessä -5 ja 0 asteen välillä, idässä ja pohjoisessa -5 ja -15 asteen välillä.