Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Selkouutiset | tiistai 21.11.2023

Vakoilu. Itärajan tilanne. Kansallisooppera. Sää.

Vakoilu

 Kuva: Eeva Sarlin / Yle, AOP

Venäjä todennäköisesti vakoilee suomalaisten tietoliikennettä. Näin kertovat tiedot, jotka Yle on hankkinut.

Venäjä vakoilee tietoliikennettä, joka kulkee satelliittien kautta.

Venäjällä on avaruudessa omia satelliitteja, joita se käyttää vakoiluun.

Tiedot Venäjän vakoilusta eivät ole täysin varmoja. Suomen Puolustusvoimat ja hallitus eivät kommentoi asiaa.

Suomi yrittää tulevaisuudessa seurata tarkemmin venäläisten satelliittien toimintaa.

Suomen valtio aikoo perustaa uuden keskuksen, joka voi muun muassa seuraa satelliittien toimintaa.

Itärajan tilanne

Ihmisiä tuli tiistaina Sallan raja-asemalle. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Itärajalle eli Suomen ja Venäjän rajalle on taas tiistaina tullut monta kymmentä ihmistä Venäjältä.

Heillä ei ole tarpeellisia papereita, esimerkiksi viisumia.

He ovat tulleet Vartiuksen raja-asemalle ja Sallan raja-asemalle.

Tutkijat sanovat, että Venäjä ohjaa heitä Suomeen, koska se haluaa häiritä Suomea.

Suomen hallitus yrittää lopettaa ihmisten tulemisen itärajalle.

Hallitus kertoi päivällä, että voi ehkä sulkea lisää raja-asemia. Tähän mennessä Suomi on sulkenut neljä raja-asemaa.

Venäjä arvostelee sitä, että Suomi on sulkenut raja-asemia.

Venäjä sanoo, että sulkeminen haittaa niiden venäläisten elämää, jotka asuvat Suomessa.

Kansallisooppera

Kansallisoopperan taiteellinen johtaja Thomas de Mallet Burgess. Kuva: Mikko Koski / Yle

Suomen Kansallisoopperalla on uusi taiteellinen johtaja. Hän on brittiläinen Thomas de Mallet Burgess.

De Mallet Burgess haluaa tehdä oopperaa, joka kiinnostaa kaikkia ihmisiä.

Hän ajattelee, että ooppera ei ole pelkästään hienojen ihmisten musiikkia. Hänestä oopperan pitää olla kiinni nykyajassa.

Kansallisoopperan uusi taiteellinen johtaja on asunut Suomessa kolme kuukautta. Hän sanoo, että Suomi on yllättänyt hänet.

Yllätys oli, että suomalaiset ovat hänestä lämpimiä ja huumorintajuisia ihmisiä. Suomalaisten maine ulkomailla ei ole sellainen.

Sää

 Kuva: Yle

Keskiviikkona Suomeen tulee lännestä lumipyry. Lämpötila on 0:n ja -10 asteen välillä. Idässä on kylmempää.