Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Selkouutiset | sunnuntai 19.11.2023

SDP:n presidenttiehdokas. Itärajan tapahtumat. Miestenpäivä. Sää.

SDP:n presidenttiehdokas

Jutta Urpilainen SDP:n kokouksessa Tampereella. Kuva: Lauri Karo / Yle

Jutta Urpilainen lähtee SDP-puolueen presidenttiehdokkaaksi. Hän kertoi asiasta SDP:n kokouksessa Tampereella.

Urpilainen kertoi myös asioista, jotka ovat hänelle tärkeitä, kun hän on presidenttiehdokas.

Urpilainen sanoi, että Suomessa kaikista ihmisistä täytyy pitää huoli. Ketään ei saa jättää.

Hän sanoi myös, että poliitikkojen pitää puolustaa työntekijöitä eikä vain yrityksiä.

Urpilainen on EU-komissaari. Hänen päätöstä lähteä SDP:n presidenttiehdokkaaksi on odotettu pitkään.

Presidenttikisa on ollut käynnissä monta kuukautta. Muut tärkeät ehdokkaat ovat ilmoittautuneet kauan sitten.

Tällä hetkellä suosituimmat presidenttiehdokkaat ovat Pekka Haavisto ja Alexander Stubb.

Presidentin vaalit ovat tammikuussa.

Itärajan tapahtumat

Turvapaikanhakijoita Vartiuksen raja-asemalla Kuhmossa. Kuva: Timo Valtteri Sihvonen / Yle

Suomen itärajalla Vartiuksen raja-asema suljettiin sunnuntaina. Raja-asema oli kiinni vähän aikaa.

Suomalaiset sulkivat raja-aseman, koska Venäjän viranomaiset toivat rajalle lisää turvapaikanhakijoita. Kun turvapaikanhakijat olivat rajalla, he eivät päässeet enää takaisin Venäjälle.

Turvapaikanhakijoita ei ollut kovin paljon.

Suomi on sulkenut neljä raja-asemaa idässä. Syy on se, että venäläiset ovat ohjanneet lisää ja lisää turvapaikanhakijoita Suomeen.

Viranomaiset sanovat, että Venäjä haluaa tehdä kiusaa ja aiheuttaa epäjärjestystä.

Miestenpäivä

Suomalainen mies. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Sunnuntaina on vietetty miestenpäivää. Päivän tarkoitus on korostaa miesten ja poikien terveyttä, tasa-arvoa ja hyviä tekoja perheessä ja yhteiskunnassa.

Tilastot kertovat, että 30-vuotias suomalainen mies painaa keskimäärin 87 kiloa. Hän on 177 senttiä pitkä.

Aikuisista suomalaisista miehistä 43 prosenttia on naimisissa.

Miesten yleisin etunimi on Juha.

Koulussa suomalaiset pojat lukevat huonommin kuin tytöt. Pojista 20 prosentilla on heikko lukutaito.

Sää

Maanantaina sataa lunta.

Lämpötila on 0:n ja -10 asteen välillä. Lapissa lämpötila on -15:n ja -30 asteen välillä.

 Kuva: Yle