Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Selkouutiset | lauantai 18.11.2023

Itärajan tilanne. Tavalliset venäläiset. Marja Kurki.

Itärajan tilanne

Sallan raja-asema Pohjois-Suomessa. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Suomi voi sulkea koko itärajan, jos Suomen turvallisuus vaatii sitä. Näin sanoo puolustusministeri Antti Häkkänen.

Suomi sulki lauantaina neljä raja-asemaa, koska Venäjä alkoi ohjata Suomeen lisää ja lisää turvapaikanhakijoita. Suomeen tuli perjantaina Venäjältä 220 turvapaikanhakijaa.

Puolustusministeri Antti Häkkänen sanoo, että kaikki raja-asemat idässä suljetaan, jos tilanne on paha. Häkkänen sanoo, että Suomen täytyy suojella itseään

Venäjä ohjaa ihmisiä Suomeen, koska se haluaa aiheuttaa epäjärjestystä. Venäjä toimi samalla tavalla vuonna 2015.

Viranomaiset sanovat, että lauantaina Venäjä alkoi ohjata turvapaikanhakijoita pohjoisen raja-asemille. Siellä raja-asemia on vielä auki.

Tavalliset venäläiset

Sotilaat marssivat Moskovassa vuonna 2022. Kuva: Erkka Mikkonen / Yle

Suurin osa suomalaisista sanoo, että tavalliset venäläiset ovat osasyyllisiä Ukrainan sotaan. Näin kertoo uusi tutkimus.

Kaksi kolmesta suomalaisesta sanoo, että tavallisten venäläisten pitäisi alkaa vastustaa Venäjän hyökkäystä Ukrainaan.

Melkein kaikki sanovat, että Venäjä on epävakaa ja arvaamaton maa.

Marja Kurki

Marja Kurki -yhtiö voitti vaatealan palkintoja. Kuva: Jukka Uotila / AOP

Suomalainen vaatevalmistaja Marja Kurki lopettaa toiminnan.

Tunnettu ja melkein 50 vuotta vanha Marja Kurki -yhtiö teki etenkin huiveja ja solmioita.

Viime vuosina yhtiö on myynyt paljon tuotteita Aasiaan. Euroopassa yhtiöllä on ollut vaikeaa.

Korona-aika oli Marja Kurki -yhtiölle paha isku. Yhtiön tuotteet olivat suosittuja lahjoja juhlissa, mutta koronan takia juhlat loppuivat.

Turistit olivat yhtiölle tärkeitä asiakkaita, mutta korona lopetti myös turismin.

Yhtiön johtaja sanoo myös, että Suomessa on vaikeaa myydä kalliita vaatteita.

Sää

 Kuva: Yle

Sunnuntaina voi sataa vähän lunta. Lännessä lunta voi sataa enemmän.

Lämpötila on plus +1:n ja -10 asteen välillä. Lapissa lämpötila on -10 ja -20 asteen välillä.