Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio selkouutiset lauantai 11.11.2023

Korona. Tiktok. Mieskaverit. Nenäpäivä. Sää.

Korona

HUSin infektiotautien ylilääkäri Asko Järvinen. Kuva: Paavo Jantunen / Yle

Korona-asiantuntija sanoo, että kansalaisten ei tarvitse olla huolissaan, vaikka tartunnan riski on nyt Suomessa suuri. Infektiotautien ylilääkäri Asko Järvinen sanoo, että rokotusten ja sairastetun koronan suoja on hyvä.

Uusi koronan virustyyppi EG5 eli Eris aiheuttaa tautia, joka muistuttaa aiempaa enemmän influenssaa. Kuume voi olla silti kova.

Tehohoidon professori Matti Reinikainen sanoo, että suunta on kuitenkin huolestuttava. Tällä hetkellä koronan vuoksi tehohoidossa on yhteensä lähes 30 potilasta. Se on yhtä paljon kuin kevättalvella 2022 pandemian aikana. Pandemiassa tauti levisi maailmanlaajuisesti.

Tiktok

Yle loi tekoälyn avulla Tiktokiin masentuneen 13-vuotiaan tytön profiilin.

Videosovellus Tiktokin sisältö voi alkaa pahentaa alakuloisuutta yllättävän nopeasti, kertoo Ylen testi.

Yle loi tekoälyn avulla Tiktokiin masentuneen 13-vuotiaan tytön profiilin ja kuvan. Tiktok alkoi nopeasti näyttää videoita, joiden sisältö liittyy masennukseen, laihuuden ihannointiin ja jopa itsemurhaan.

Kansalaisjärjestö Mieli ry:n johtava psykologi Frans Horneman sanoo, että videot ovat haavoittuvien ryhmien mielenterveydelle haitallisia.

Tiktokilla on Suomessa 1,5 miljoonaa käyttäjää. Suurin osa on nuoria.

Testistä on laaja artikkeli osoitteessa yle.fi.

Mieskaverit

Helsinkiläinen Nikodemus Nousiainen toimii mieskaverina 7-vuotiaalle pojalle. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Mieskaveritoiminta kaipaa lisää miehiä. Mieskaverit ovat kavereita lapsille, joilla ei ole yhteyttä isään tai yhteys on heikko.

Mieskaveritoimintaa järjestää Pienperheyhdistys 6 paikkakunnalla. Mukana on noin 250 vapaaehtoista.

Äidin kanssa asuu noin 110 000 lasta, kertoo Tilastokeskus.

Useimmiten lapsi ja mieskaveri tapaavat 2 - 4 kertaa kuukaudessa. Kaverukset päättävät itse, mitä he tapaamisissa tekevät.

Vapaaehtoisille annetaan 15 tunnin koulutus.

Nenäpäivä

Puoli seitsemän -ohjelman toimittajat Ella Kanninen ja Mikko Kekäläinen olivat mukana Nenäpäivässä. Kuva: Jari Pussinen / Yle

Perjantain Nenäpäivä Yle TV1:ssä keräsi tänä vuonna lahjoituksia yli 1,6 miljoonaa euroa. Nenäpäivä on Nenäpäivä-säätiön hyväntekeväisyyskampanja.

Nenäpäivä kutsuu suomalaiset auttamaan maailman lapsia, jotka ovat kaikkein heikoimmassa asemassa.

Nenäpäivä-keräykseen voi osallistua vielä vuoden loppuun asti.

Sää

 Kuva: Yle

Sunnuntaina vesisade yleistyy etelässä. Maan keskiosissa liikkuu lumisateita. Lämpötila on eteläosissa 0 – -4 astetta. Pohjoisessa on -9 – -14 astetta.

Päivä on melko tuulinen.