Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Selkouutiset | torstai 2.11.2023

Firmojen ongelmat. Puolueiden suosio. Hyökkäys nettisivuille. Sotilaiden ulkonäkö. Sää.

Firmojen ongelmat

Monella metalliteollisuuden firmalla on ongelmia. Kuva: Jukka Eskanen / Yle

Monilla suomalaisilla teknologiafirmoilla on isoja ongelmia. Suomalaisten firmojen ulkomaalaiset asiakkaat eivät osta tuotteita tarpeeksi paljon. Siksi firmat tekevät liian vähän voittoa.

Jotkut teknologiafirmat ovat jo kertoneet, että ne vähentävät työntekijöitä. Työntekijöitä vähentävät esimerkiksi Nokia, Fiskars ja Vaisala.

Etenkin koneteollisuuden ja metalliteollisuuden firmoilla on tällä hetkellä ongelmia.

Se on huono uutinen Suomelle. Koneteollisuuden ja metalliteollisuuden firmat ovat tärkeitä Suomen taloudelle.

Jos firmojen ulkomaalaiset asiakkaat eivät pian ala ostaa enemmän suomalaisia tuotteita, työttömyys voi kasvaa.

Puolueiden suosio

Antti Lindtman on SDP:n puheenjohtaja. Kuva: Silja Viitala / Yle

SDP on nyt Suomen suosituin puolue, kertoo Ylen uusi kysely. SDP:n suosio nousi lokakuussa paljon.

Noin 24 prosenttia suomalaisista kannattaa nyt SDP:tä.

Kokoomus oli eduskuntavaaleissa isoin puolue, mutta sen suosio on laskenut. Kokoomus on nyt toiseksi suosituin puolue.

Noin 20 prosenttia suomalaisista kannattaa nyt kokoomusta.

Perussuomalaisten suosio ei muuttunut lokakuussa paljon. Se on kolmanneksi suosituin puolue.

SDP:n kannatusta voi nostaa se, että hallitus aikoo esimerkiksi heikentää työttömyysturvaa. SDP on haukkunut paljon hallituksen suunnitelmia.

Hyökkäys nettisivuille

Suomen Pankin rakennus Helsingin keskustassa. Kuva: Matti Myller / Yle

Venäjää kannattavat hakkerit hyökkäsivät torstaina Suomen Pankin nettisivuille. Nettisivut eivät toimineet normaalisti.

Hyökkäyksen takia Suomen Pankki esti nettisivujen käytön ulkomailta.

Keskiviikkona hakkerit hyökkäsivät verohallinnon nettisivuille.

Venäjää kannattavat hakkerit kertoivat, että he tekivät molemmat hyökkäykset.

Hyökkäykset suomalaisille nettisivuille ovat lisääntyneet sen jälkeen kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan viime vuonna.

Sotilaiden ulkonäkö

Miessotilailla ei saa olla pitkä tukka. Kuva: Linus Westerlund

Sotilasjärjestöt haluavat muuttaa armeijan ulkonäkövaatimuksia.

Sotilasjärjestöt toivovat, että armeijan sotilailla voi tulevaisuudessa olla parta ja viikset.

Armeijan johto sanoo, että armeijan ulkonäkövaatimuksia voidaan tulevaisuudessa ehkä muuttaa.

Nykyään miehillä pitää olla armeijassa lyhyt tukka. Parta ja viikset pitää ajaa pois. Naissotilailla saa olla pitkä tukka,

Sää

 Kuva: Yle

Perjantaina voi sataa vähän vettä tai lunta. Perjantaina illalla etelässä voi sataa enemmän. Lämpötila on +7:n ja -12 asteen välillä. Kylmintä on pohjoisessa.