Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Selkouutiset | maanantai 30.10.2023

Koronatilanne. Alkoholin käyttö. Lapin matkailu. Korkeasaaren karhut. Sää.

Koronatilanne

Koronatartunnat lisääntyvät. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Koronatapausten määrä kasvaa. Koronavirus lisääntyy nyt koko Suomessa.

Tehohoidossa on noin 10 koronapotilasta. Lisäksi sairaaloissa on noin 450 vuodepotilasta, joilla on koronatartunta.

Koronatilanne todennäköisesti pahenee, kun talvi etenee. Koronarokotusten avulla sairaaloiden toiminta pyritään turvaamaan.

Koronarokotukset alkavat marraskuussa eri puolilla Suomea. Koronarokotuksia annetaan yhtä aikaa influenssarokotusten kanssa.

Alkoholin käyttö

Suomalaisten alkoholin käyttö on vähentynyt. Kuva: Ilkka Loikkanen

Suomalaiset käyttävät alkoholia vähemmän kuin ennen. Näin kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Alle 50 prosenttia miehistä käyttää alkoholia joka viikko. Naisista alkoholia juo joka viikko vain alle 20 prosenttia.

Luvut ovat pienempiä kuin vuonna 2016, kun edellinen tutkimus tehtiin.

Lapin matkailu

Turistit etsivät Lapista lumista talvea. Kuva: Vesa-Pekka Hiltunen / Yle

Lapin matkailun talvikausi alkaa. Talvikauden lennot ulkomailta Lapin lentokentille aloitettiin viikonloppuna.

Talvikaudesta tulee jopa ennätysvilkas. Lappiin tulee turisteja erityisesti Euroopan suurista maista eli Britanniasta, Ranskasta, Espanjasta ja Saksasta. Lisäksi turisteja tulee paljon Aasian Singaporesta.

Talvikausi vilkastuu erityisesti joulukuussa. Silloin esimerkiksi Rovaniemelle laskeutuu jopa 130 lentoa viikossa.

Turisteja kiinnostaa erityisesti luminen talvi. Lokakuu on nyt ollut Lapissa luminen, ja se on lisännyt kiinnostusta Lappia kohtaan.

Korkeasaaren karhut

Korkeasaaren karhujen talviuni alkoi. Kuva: Korkeasaaren eläintarha / Mari Lehmonen

Korkeasaaren eläintarhan karhut ovat menneet talviunille. Karhut nukkuivat sikeästi tänä syksynä jo lokakuun lopussa.

Viime vuosina karhut ovat menneet talviunille yleensä vähän myöhemmin, marraskuun alkupuolella.

Ennen talviunia karhut ovat syöneet paljon. Paksu rasvakerros turvaa karhujen pitkät talviunet.

Korkeasaaren karhut heräävät talviunilta tavallisesti helmikuussa. Pohjois-Suomen luonnossa karhut voivat nukkua talviunta jopa puoli vuotta.

Sää

Tiistaina maan etelä- ja keskiosassa sataa monin paikoin vettä tai lunta, mahdollisesti myös jäätävää sadetta. Pohjoisessa on poutaista.

Lämpötila on tiistaina etelässä 0 ja +7 asteen välillä, muualla -1 ja -9 asteen välillä.

Lumisateen ja jäätävän sateen takia ajokeli on huono osassa Suomea. Ajokeli on huono erityisesti maan keskiosissa.

Viikon puolivälissä sää on viileää, mutta viikonloppuna ainakin etelässä on vähän plusasteita.