Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio Selkouutiset torstai 26.10.2023

Vastaamon oikeudenkäynti. Itärajan aita. Metsä Board. Ratsastusonnettomuus. Maanteiden talvirajoitukset. Sää.

Vastaamon oikeudenkäynti

Syytetty Aleksanteri Kivimäki. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Vastaamon tietomurron oikeudenkäynti on alkanut. Vastaamo oli firma, joka antoi ihmisille psykoterapiaa.

Oikeudenkäynnissä Aleksanteri Kivimäkeä syytetään siitä, että ensin hän murtautui Vastaamon asiakastietoihin. Syyttäjät sanovat, että tietomurron jälkeen Kivimäki kiristi törkeästi kymmeniä tuhansia ihmisiä. Kivimäki myös julkaisi Vastaamon asiakkaiden tietoja internetissä.

Syyttäjät vaativat, että Kivimäelle pitää antaa 7 vuoden vankeustuomio.

Aleksanteri Kivimäki sanoo, että hän ei ole tehnyt rikoksia, joista häntä syytetään.

Itärajan aita

Uusi raja-aita Pelkolan raja-aseman läheisyydessä Imatralla. Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Suomen itärajalle rakennetaan aita. Aidan rakentaminen alkaa huhtikuussa.

Ensin aita rakennetaan Kaakkois-Suomessa rajanylityspaikkojen läheisyyteen Imatralle, Vaalimaalle ja Nuijamaalle. Kun aita on valmis, se on yhteensä noin 200 kilometriä pitkä. Koko aita on valmis vuonna 2026.

Rajavartiolaitos on jo rakentanut pienen aidan Imatralle. Rajavartiolaitos sanoo, että tästä testiaidasta on hyviä kokemuksia.

Aidan tarkoitus on, että Suomen ja Venäjän rajaa ei voi ylittää helposti ilman lupaa.

Metsä Board

Metsä Boardin Äänekosken kartonkitehtaan pääportilla sijaitseva tiilirakennus 26.10.2023. Kuva: Jussi Lindroos / Yle

Metsäfirma Metsä Board lomauttaa ehkä työntekijöitä.

Muutosneuvottelut koskevat yhteensä noin 1100 ihmistä Metsä Boardin Suomen kartonkitehtailla. Lomautuksia on ehkä ensi vuonna ja ne kestävät 3 kuukautta.

Metsä Board sanoo, että kartonkia ostetaan nyt liian vähän. Siksi firman täytyy ehkä lomauttaa työntekijöitä.

Ratsastusonnettomuus

Onnettomuus sattui hevostallilla. Kuvituskuva. Kuva: Linus Westerlund / Yle

Espoossa nuori nainen kuoli onnettomuudessa hevostallilla. Alle 20-vuotias nainen kuoli, kun hän putosi hevosen selästä tiistaina. Ratsastajalla oli päässä kypärä.

Onnettomuuden syytä selvitetään.

Talvinopeudet

Maanteiden talvinopeusrajoitukset tulevat voimaan. Kuva: Juha Kemppainen / Yle

Monella maantiellä nopeusrajoitus muuttuu tänään torstaina. Talvella melkein kaikilla Suomen maanteillä nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa.

Moottoriteillä nopeusrajoitus on talvella 100 kilometriä tunnissa.

Sää

 Kuva: Laura Tuomola / Yle

Lapissa sataa perjantaina vähän lunta. Myös etelärannikolla tulee räntä- tai lumikuuroja. Muualla Suomessa on poutaa.

Lämpötila on maan eteläosassa plussan puolella. Maan keski- ja pohjoisosissa on pakkasta.